נתוני CT חושפים סיכון מוגבר לסוכרת (Radiology)

סוכרת DIABETES
ניתוח אוטומטי של פרמטרים שהופקו מ-CT, במיוחד אינדקס השומן הויסצרלי, יכול לחזות את הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2, כך עולה ממחקר גדול שפורסם ב-Radiology

במאמר שפורסם ב-Radiology, ניתוח אוטומטי של פרמטרים מורכבים בגוף שהופקו מ-CT, במיוחד אינדקס השומן הויסצרלי, יכול לחזות את הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 טוב יותר ממודלים מסורתיים של סיכון אנתרופומטרי וקליני. מחקר גדול בחן נתוני CT מ-32,166 מבוגרים קוריאנים (גיל ממוצע 44.6 שנים; 90% גברים) שעברו PET-CT כחלק מבדיקה בריאותית מקיפה בין השנים 2012-2015.

החוקרים בדקו את הקשר בין סמנים אוטומטיים ב-CT לבין שכיחות סוכרת מסוג 2 ותחלואה נלווית קרדיומטבולית בתחילת המחקר. בנוסף, בתת-קבוצה של 27,298 משתתפים ללא סוכרת בתחילת המחקר, נבדקו גורמי סיכון מבוססי CT למקרים חדשים של סוכרת מסוג 2.

הסמנים האוטומטיים מ-CT כללו שומן ויסצרלי ותת-עורי, שריר, צפיפות עצם ושומן בכבד, כולם מנורמלים לגובה, וכן הסתיידות אבי העורקים. סוכרת מסוג 2 הוגדרה על פי רמת גלוקוז בצום, A1c, או שימוש נוכחי באינסולין או תרופות להורדת רמות הסוכר.

בתחילת המחקר, השכיחות הכללית של סוכרת מסוג 2 הייתה 5.8% (6% בגברים; 3.9% בנשים). אינדקס השומן הויסצרלי היה מדד טוב יותר לשכיחות סוכרת בגברים ונשים מאשר מדד מסת הגוף. במהלך תקופת המעקב, 2,456 משתתפים פיתחו סוכרת חדשה, כאשר השומן הויסצרלי היה הסמן ההדמיה היחיד הטוב ביותר.

הסמנים האוטומטיים מ-CT זיהו ביעילות גם כבד שומני, תסמונת מטבולית, ציוני סידן בעורקים הכליליים > 100, סרקופניה ואוסטאופורוזיס, עם AUC בטווח של 0.80 עד 0.95.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה