אנדוקרינולוגיה ילדים

האם דיאטת DASH עשויה להפחית שומן כבדי בחולים עם סוכרת מסוג 2? (Diabetes, Obesity and Metabolism)

מעבר לתזונה עתירת פירות, ירקות, אגוזים, קטניות, דגנים מלאים ומוצרי חלב דלי-שומן ודלה בנתרן, משקאות ממותקי-סוכר ובשר אדום ומעובד עשויה להפחית שומן כבדי, רקמת שומן תת-עורית ורקמת שומן ויסראלי בחולים עם סוכרת, בפרט באלו עם סוכרת מסוג 2, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם סוכרת מסוג 1 ומסוג 2 רמות גבוהות יותר של רקמת שומן תת-עורי, שומן ויסראלי ושומן בכבד, אלו מעלים את הסיכון למחלות לב וכלי דם, מחלות כליה וכבד. אין עדויות רבות אודות ההשפעה הבריאותית של דיאטה פשוטה שפותחה עבור חולים עם יתר לחץ דם. כעת הם ביקשו לבחון את הקשר בין דיאטת DASH (או Dietary Approach to Stop Hypertension) ובין מדדי השומן ב-335 חולים בגילאי 18-69 שנים ממחקר German Diabetes Study, אשר אובחנו עם סוכרת מסוג 1 או סוכרת מסוג 2 בשנה האחרונה.

במחקר נבחן גם הקשר בין היענות לדיאטת DASH ובין שינויים בשומן ויסראלי, שומן תת-עורי ושומן כבדי לאורך חמש שנים ב-111 חולים עם סוכרת. צריכה רבה יותר של פירות, ירקות, אגוזים, דגנים, מוצרי חלב דלי-שומן ודגנים מלאים, לצד צריכה נמוכה יותר של נתרן, משקאות ממותקי-סוכר ובשר אדום ומעובדה קיבלו ציון DASH גבוה יותר, כאשר הציונים נעו בין 8 נקודות (ההיענות הנמוכה ביותר) ל-40 נקודות (ההיענות הגבוהה ביותר).

ציון דיאטת DASH גבוה יותר לווה בתכולה מעטה יותר של שומן בכבד בחולים עם סוכרת מסוג 2 (β = -1.5% לכל 5 נקודות, רווח בר-סמך 95% של 2.7%- עד 0.3%-). לאחר חמש שנים, עליה של חמש נקודות במדד DASH לוותה בירידה בהצטברות שומן ויסראלי בחולים עם סוכרת מסוג 2 (β = -514, רווח בר-סמך 95% של 800- סמ3 עד 228- סמ3), לצד הערכה פחות מדויקות בחולים עם סוכרת מסוג 1.

שינויים במדד מסת הגוף ובהיקף מותניים סיפקו הסבר ל-48% ו-32% מהקשרים המתוארים, בהתאמה, בין שינויים במדדי DASH ובין שומן ויסראלי בחולים עם סוכרת מסוג 2.

החוקרים מסכמים וכותבים כי היענות גבוהה יותר לדיאטת DASH מעידה על אורח חיים בריא יותר ותורמת לתכולת שומן ויסראלי ושומן כבדי נמוכות יותר.

Diabetes, Obesity and Metabolism, July 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה