אנדוקרינולוגיה ילדים

נתונים חדשים מבטיחים תומכים ב-GLP-1 למניעת דמנציה (AAIC)

מחקר חדש תומך באפשרות לשימוש באגוניסטים לקולטן GLP-1 למניעת דמנציה, כך עולה מניסוי קליני שלב ELAD 2b שהוצג בכנס הבינלאומי של האגודה לאלצהיימר 2024

מחקר חדש תומך באפשרות לשימוש באגוניסטים לקולטן GLP-1 למניעת דמנציה, המשמשים לטיפול בסוכרת מסוג 2 והשמנת יתר, למניעת דמנציה. בניסוי הקליני שלב ELAD 2b, מבוגרים עם מחלת אלצהיימר בשלב מוקדם שנטלו את האגוניסט לקולטן  GLP-1, liraglutide, הראו ירידה איטית יותר בזיכרון ובחשיבה וחוו פחות ניוון מוחי לאורך 12 חודשים בהשוואה לפלצבו.

ד”ר פול אדיסון, החוקר הראשי, ציין כי “האובדן האיטי יותר של נפח המוח מרמז על כך ש-liraglutide מגן על המוח, בדומה לאופן שבו סטטינים מגנים על הלב”. הוא הוסיף כי liraglutide עשוי לפעול דרך מנגנונים שונים, כולל הפחתת דלקת במוח, הורדת העמידות לאינסולין וההשפעות הרעילות של ביומרקרים של אלצהיימר.

במחקר השתתפו 204 חולים עם אלצהיימר קל עד בינוני שחולקו אקראית לקבלת זריקה תת-עורית יומית של עד 1.8 מ”ג liraglutide או פלצבו למשך 12 חודשים. למרות שהמחקר לא השיג את התוצא הראשי שלו, מטופלים שנטלו liraglutide חוו האטה משמעותית בירידה הקוגניטיבית בהשוואה לקבוצת הפלצבו.

המטופלים שקיבלו liraglutide הראו ירידה של 18% פחות בתפקוד הקוגניטיבי לאורך 12 חודשים בהשוואה לאלו שקיבלו פלצבו. בנוסף, הם חוו כמעט 50% פחות אובדן נפח באזורים שונים במוח המעורבים בזיכרון, שפה וקבלת החלטות. עם זאת, מומחים מציינים כי נדרש מחקר נוסף בניסויים גדולים יותר כדי לאשר את יעילות הטיפול באנשים עם מחלת אלצהיימר.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה