אנדוקרינולוגיה ילדים

שיטה חדשה לא פולשנית לאבחון כבד שומני (Medical Image Analysis)

liver כבד
חוקרים ספרדים פיתחו אלגוריתם המאפשר מדידת שומן מצטבר בכבד באמצעות סריקת CTעם וללא חומר ניגוד, כך עולה ממחקר שפורסם בכתב העת Medical Image Analysis

חוקרים ספרדים פיתחו אלגוריתם המאפשר מדידת שומן מצטבר בכבד באמצעות סריקת  CT עם וללא חומר ניגוד. האלגוריתם מאפשר גילוי לא פולשני ומהיר של מחלת כבד שומני לא אלכוהולי הקשורה לחוסר תפקוד מטבולי.

המערכת מעריכה שומן כבדי מתמונות CT באופן אוטומטי, תוך ניתוח הצפיפות הרדיולוגית של הכבד והטחול לזיהוי אזורים עם הצטברות שומן. לצורך תיקוף האלגוריתם, החוקרים ערכו ניסוי קליני כהוכחת היתכנות שכלל 39 מטופלים שאובחנו עם מחלת כבד שומני באמצעות אלסטוגרפיה או ביופסיית כבד. התוצאות הראו דיוק גבוה בערכי השומן הכבדי שנמדדו, הן בתמונות CT עם חומר ניגוד והן ללא חומר ניגוד.

ד”ר חוזה ראול הרנס, מוביל המחקר, ציין: “עם אלגוריתם זה, אנו יכולים לספק מידע מפורט על התפלגות השומן בכבד, שהוא קריטי לאבחון מדויק וניטור יעיל של מחלת כבד שומני. יתרה מזאת, בניגוד לביופסיה המספקת מידע רק מאזור ספציפי בכבד, הטכניקה שלנו מספקת נתונים עבור האיבר כולו.”

השיטה עדיפה בהתחשב במגבלות הקיימות, כמו הפולשנות של ביופסיה, ונמנעת מחולשות הקשורות ל-MRI ואלסטוגרפיה באולטרסאונד, כגון היעדר אוטומציה, עלות גבוהה, זמינות מוגבלת, תלות בחומרי ניגוד, היעדר כימות של אחוז שומן הכבד, ומידע מוגבל על מעורבות אזורית באיבר.

קרלת מרטין-סלדיץ’, מחברת נוספת במחקר, ציינה כי הכלי עשוי להפוך לאלטרנטיבה להערכה אינדיבידואלית של מחלת כבד שומני על ידי גילוי מוקדם של דפוסים חריגים בצפיפות רדיולוגית.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה