אנדוקרינולוגיה ילדים

עליה בשימוש באגוניסטים לקולטן GLP-1 לטיפול בהשמנה וירידה בהיקף השימוש בתרופות אלו כנגד סוכרת מסוג 2 (Ann Intern Med)

משנת 2020 נרשמה עליה בדפוסי הטיפול בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 (או Glucagon-like Peptide) למטופלים עם השמנה ללא אבחנה של סוכרת, בעוד שהיקף השימוש בתרופות אלו לטיפול בסוכרת מסוג 2 מצוי במגמת ירידה, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

החוקרים השלימו מחקר מבוסס-אוכלוסייה המבוסס על מאגר נתוני TriNetX, הכולל רשומות רפואיות אודות כ-45 מיליון משתתפים עם לפחות ביקור אמבולטורי או אשפוז אחד בארצות הברית במהלך 2011-2023.

במהלך תקופת המחקר תועדו 871,854 מטופלים חדשים בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1. החוקרים זיהו מגמת ירידה בשיעור המטופלים החדשים בתרופות אלו עם סוכרת מסוג 2, עם עליה של כפי שתיים בשיעור המטופלים ללא סוכרת מסוג 2, אך עם מדד מסת גוף של 30 ק”ג/מ2 ומעלה או אלו עם מדד מסת גוף של 27-30 ק”ג/מ2 ותחלואה משנית להשמנת-יתר.

שיעור המטפלים ללא התוויות מאושרות ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי עלה מ-0.21% בשנת 2019 ל-0.37% בשנת 2023.

בשנת 2019, Semaglutide ו-Liraglutide היו אחראיים ל-31.4% ו-35.3% מכלל המרשמים החדשים לטיפול בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1, בהתאמה, שיעור שעלה ל-88.1% עם Semaglutide וירד ל-10.3% עם Liraglutide בשנת 2023.

החוקרים כותבים כי לאור השכיחות הגבוהה של השמנה, מגמת העלייה בהיקף המרשמים החדשים לטיפול בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 להשמנה עשויה לתרום למחסור בתרופות. יתרה מזאת, המחסור בתרופות עלול להחמיר את ההבדלים הגזעיים והאתניים במרשמים לטיפול בתרופות אלו. האישור לאחרונה של Tirzepatide להפחתת משקל במטופלים ללא סוכרת והאישור של מנהל המזון והתרופות האמריקאי למתן אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 להפחתת הסיכון הקרדיווסקולארי צפויים להביא להרחבה נוספת של ההתוויות למתן אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 ולהשפיע על זמינות תרופות אלו.

Ann Intern Med, July 23, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה