אנדוקרינולוגיה ילדים

טיפול תרופתי קדם-ניתוחי כנגד פרולקטינומה מלווה באתגר ניתוחי גדול יותר ותוצאות פחות טובות (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול קדם-ניתוחי ב-Bromocriptine כנגד פרולקטינומה מלווה באתגר ניתוחי גדול יותר ותוצאות אנדוקריניות נחותות משנית לפיברוזיס של הגידול.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין טיפול קדם-ניתוחי באגוניסט לדופמין ובין התוצאות סביב ההתערבות הניתוחית, תחלואה ניתוחית, תוצאות אנדוקריניות ומאפיינים פתולוגיים. לצורך כך השלימו החוקרים בחינה רטרוספקטיבית של נתונים אודות 290 חולים והשלימו צביעות להערכת תכולת קולגן בתוך הגידול.

מרקם גידול נוקשה היה נפוץ יותר בקרב חולים שקיבלו טיפול באגוניסט לדופמין טרם הניתוח, בהשוואה לאלו שנותחו ללא טיפול תרופתי קודם (27.8% לעומת 9.8%, p<0.001). יתרה מזאת, בקרב אלו שקיבלו טיפול תרופתי טרם הניתוח עם אבחנה של מאקרואדנומה תועד אובדן דם תוך-ניתוחי בהיקף גדול יותר (200 לעומת 175 מ”ל, P=0.014), משך ניתוח ארוך יותר (177 לעומת 154 דקות, p=0.043) ושיעור גבוה יותר של תחלואה ניתוחית (19.4% לעומת 8.9%, p=0.034).

מהנתונים עולה עוד כי במקרים של מאקרואדנומה שטופלה תרופתית טרם הניתוח אחוז נפח קולגן היה גדול יותר לעומת חולים שהופנו ישירות לניתוח (23.6% לעומת 13.2%, p=0.001). מניתוח סטטיסטי עלתה קורלציה הדוקה בין אחוז נפח הקולגן בגידול ובין המינון המצטבר של Bromocriptine במאקרואדנומות (p<0.001).

באשר לתוצאות אנדוקריניות, במקרים של טיפול קדם-ניתוחי באגוניסטים לדופמין למיקרואדנומה תועדו שיעורים נמוכים יותר של הפוגה ראשונית, בהשוואה לחולים שעברו התערבות ניתוחית תחילה (86.7% לעומת 100%, p=0.047).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על תוצאות פחות טובות לאחר ניתוח פרולקטינומה במקרים בהם ניתן טרם הניתוח טיפול תרופתי ב-Bromocriptine. הם קוראים לנוירוכירורגים לקחת בחשבון כי טיפול ב-Bromocriptine טרם התערבות ניתוחית עלול להקשות על הניתוח.

J Clin Endocrinol Metab, June 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה