אנדוקרינולוגיה ילדים

מה בין ריכוז ויטמין D בדם ובין קוליטיס כיבית? (Eur J Gastroenterol Hepatol)

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Gastroenterology & Hepatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי רמות ויטמין D בדם נמוכות יותר משמעותיות בחולים עם קוליטיס כיבית לעומת ביקורות בריאות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היארעות קוליטיס כיבית עולה כל שנה ומחקרים רבים הציעו כי בחולים עם קוליטיס כיבית רמות חריגות של ויטמין D. כעת הם השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להערכת הקשר בין רמות ויטמין D ובין קוליטיס כיבית.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed, Embase, Cochrane Library, China National Knowledge Infrastructure, Wanfang and China Science and Technology Journal Database עד דצמבר 2022. הם כללו בסקירה מחקרי מקרה-ביקורת להשוואת הבדלים ברמות ויטמין D בין חולים עם קוליטיס כיבית ובין ביקורות בריאות.

הסקירה כללה 16 מחקרים תצפיתיים מתאימים שכלל 2,234 משתתפים, מהם 987 חולים עם קוליטיס כיבית ו-1,247 ביקורות. מהתוצאות עולה כי רמות ויטמין D בדם נמוכות יותר משמעותית בחולים עם קוליטיס כיבית לעומת הביקורות (הבדל ממוצע מתוקן של 0.83-, רווח בר-סמך 95% של 1.18- עד 0.48-).

בחמישה מחקרים דווח על חסר ויטמין D, כאשר שיעורי הימצאות חסר ויטמין D היו גבוהים יותר משמעותית בחולים עם קוליטיס כיבית בהשוואה לביקורות בריאות (יחס סיכויים של 1.90, רווח בר-סמך 95% של 1.38-2.62).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על רמות ויטמין D נמוכות יותר בדם בחולים עם קוליטיס כיבית לעומת ביקורות בריאות.

Eur J Gastroenterol Hepatol, Oct 18, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה