אנדוקרינולוגיה ילדים

מחלת כבד שומני מגבירה את הסיכון לזיהומים חמורים (Clinical Gastroenterology and Hepatology)

כבד
מחקר חדש שנערך בשוודיה הראה כי אנשים עם מחלת כבד שומני שאינה כתוצאה מאלכוהול (NAFLD) הינם בעלי נטייה לפתח ביתר זיהומים חמורים הכרוכים באשפוז

מחקר חדש שנערך בשוודיה ופורסם ב-Clinical Gastroenterology and Hepatology הראה כי אנשים עם מחלת כבד שומני שאינה כתוצאה מאלכוהול (NAFLD) הינם בעלי נטייה לפתח ביתר זיהומים חמורים הכרוכים באשפוז. החוקר הראשי, ד”ר פאהים אברהימי ממכון קרולינסקה בשטוקהולם, אמר כי “הראיות מצביעות על כך ש-NAFLD יכול להשפיע על איברים רבים, וזה לא מפתיע, שכן לכבד ישנם תפקידים מרובים”. הוא הוסיף ש”עד חמישית מתאי הכבד הינם תאי מערכת חיסון אשר מעבדים אנטיגנים ופתוגנים ממערכת העיכול, ובאנשים עם NAFLD רבים מהתאים הללו מפסיקים לתפקד, מה שעשוי להשפיע על התקדמות המחלה, ובמקביל אף להגביר את הרגישות לזיהומים ויראליים, חיידקיים ופטרייתיים”.

המחקר כלל 12,133 מבוגרים עם סטאטוזיס פשוטה, סטאטוהפטיטיס שאינה פיברוטית, פיברוזיס שאינו שחמתי או שחמת כתוצאה מ-NAFLD. התוצא העיקרי היה זיהומים חמורים שדרשו אשפוז בבית חולים, והתוצאים המשניים כללו זיהומים ספציפיים וביניהם אלח דם, זיהום בדרכי הנשימה, זיהומי מערכת העיכול, פריטוניטיס חיידקית, זיהום במערכת הרביה ובדרכי השתן וזיהומי שרירים, עור ורקמות רכות.

תוצאות המחקר הראו כי במשך מעקב חציוני של 14 שנים, עבור מטופלים עם NAFLD הייתה שכיחות גבוהה יותר של זיהומים חמורים (לרוב זיהומים בדרכי הנשימה או בדרכי השתן) בהשוואה למטופלים ללא NAFLD (32% לעומת 17%, בהתאמה). כמו כן, NAFLD שאובחן בביופסיה נקשר גם לסיכון גבוה ב-71% לזיהומים חמורים הדורשים אשפוז בבית חולים, סיכון אשר הופיע בקרב מטופלים עם סטאטוזיס ועלה עם חומרת ה-NAFLD. בנוסף, מטופלים עם סטאטוזיס פשוטה היו עם סיכון גבוה ב-64% (aHR 1.64, 95% CI 1.55-1.73) לזיהומים חמורים, בעוד שמטופלים עם שחמת היו עם סיכון גבוה יותר מפי שניים בהשוואה לביקורת (aHR 2.32, 95% CI 1.92 – 2.82).

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה