אנדוקרינולוגיה ילדים

טיפול בקורטיקוסטרואידים לפני ניתוח לבבי אינו מפחית את הסיכון לתמותה בילדים (Clin Cardiol)

טיפול בתר-ניתוחי בקורטיקוסטרואידים לא הביא לשיפור שיעורי התמותה באשפוז בילדים לאחר ניתוח לבבי עם מעקף לב-ריאה, אם כי הטיפול התרופתי עשוי להפחית את משך השהות באשפוז, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Cardiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מוסכמה באשר ליתרונות והחסרונות של שימוש בקורטיקוסטרואידים בילדים העוברים ניתוח לבבי. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של טיפול בתר-ניתוחי בקורטיקוסטרואידים על תמותה לאחר-ניתוח והתוצאות הקליניות בילדים שעברו ניתוח לבבי עם מעקף לב-ריאה.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, EMBASE ו-Cochrane Database והשלימו חיפוש מקיף בספרות הרפואית לזיהוי מאמרים רלבנטיים שפורסמו עד ינואר 2023. הם התמקדו בילדים עד גיל 18 שנים שעברו ניתוח לבבי ונכללו במחקרים אקראיים ומבוקרים להשוואת טיפול בתר-ניתוחי בקורטיקוסטרואידים אל מול טיפולים אחרים, פלסבו, או ללא-טיפול.

התוצא העיקרי היה שיעורי התמותה מכל-סיבה באשפוז. משך האשפוז בבית החולים הוגדר כתוצא משני.

הסקירה כללה 10 מחקרים עם 7,798 ילדים שעברו ניתוח לבבי, מהם שישה מחקרים בחנו את ההשפעה של Methylprednisolone וארבעה מחקרים בחנו את היעילות של Dexamethasone.

מהנתונים עולה כי בקרב ילדים שטופלו בקורטיקוסטרואידים שיעורי התמותה מכל-סיבה באשפוז לא היו שונים משמעותית משיעורי התמותה בקרב אלו שלא טופלו בקורטיקוסטרואידים.

באשר למשך האשפוז בבית החולים, החוקרים זיהו הבדלים משמעותיים בין ילדים שטופלו בקורטיקוסטרואידים ובין אלו בזרוע הפלסבו. ההבדל המתוקן הממוצע עם טיפול ב-Methylprednisolone עמד על 0.86- (רווח בר-סמך 95% של 1.57-0.15) וההבדל הממוצע המתוקן עם טיפול ב-Dexamethasone עמד על 0.97 (רווח בר-סמך 95% של 1.9-0.04).

החוקרים מציינים כי המחקרים התבססו על מגוון רחב של מינוני קורטיקוסטרואידים, תדירויות מתן וסוגי תרופה, כך שייתכן וישנה חשיבות לניתוחים לפי תתי-קבוצות. בנוסף, במרבית המחקרים גודל המדגם היה קטן יחסית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טיפול מונע בקורטיקוסטרואידים אינו מפחית את הסיכון לתמותה באשפוז בילדים לאחר ניתוח לבבי. עם זאת, משך האשפוז בבית החולים היה קצר יותר בקרב אלו שקיבלו טיפול זה סביב ההתערבות הניתוחית. דרושים מחקרים אקראיים ומבוקרים עם מדגם גדול יותר במטרה להגיע למסקנה חד-משמעית בנושא.

Clin Cardiol, Apr 26, 2023

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה