אנדוקרינולוגיה ילדים

סיכון מוגבר לתחלואה נשימתית בפגים לאימהות עם יתר לחץ דם משנית להיריון (Sci Rep)

בפגים שנולדו לאימהות עם יתר לחץ דם משנית להיריון תועד סיכון מוגבר לתחלואה נשימתית של היילוד, כולל תסמונת מצוקה נשימתית (Respiratory Distress Syndrome) ודיספלזיה ברונכו-פולמונרית (Bronchopulmonary Dysplasia), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Scientific Reports.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים להערכת הקשר בין יתר לחץ דם משנית להיריון ובין תמותה ותחלואה של פגים לא הדגימו תוצאות עקביות. כעת הם ביקשו לבחון את ההשפעה של אבחנה של יתר לחץ דם משנית להיריון על שיעורי התחלואה והתמותה של תינוקות במשקל לידה נמוך מאוד, שנולדו לפני 30 שבועות היריון.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר Korean Neonatal Network וזיהו 5,340 תינוקות לאחר הריון עם עובר יחיד, אשר נולדו במשקל לידה נמוך מאוד, לאחר 23 עד 29 שבועות היריון ו-6 ימים, בתקופה שבין ינואר 2015 ועד דצמבר 2020. הם השוו את המאפיינים ואת שיעורי התמותה והתחלואה של תינוקות לאימהות עם יתר לחץ דם משנית להיריון ואלו שנולדו לאימהות ללא יתר לחץ דם משנית להיריון.

לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, בקרב תינוקות לאימהות עם יתר לחץ דם של היריון תועד סיכון גבוה כמעט כפליים לתסמונת מצוקה נשימתית (יחס סיכויים של 1.98, רווח בר-סמך 95% של 1.28-3.06, p=0.002) ודיספלזיה ברונכו-פולמונרית (יחס סיכויים של 1.45, רווח בר-סמך 95% של 1.19-1.78, p<0.001) ודיספלזיה ברונכו-פולמונרית חמורה (יחס סיכויים של 1.41, רווח בר-סמך 95% של 1.16-1.71, p<0.001), בהשוואה לתינוקות לאימהות ללא יתר לחץ דם משנית להיריון.

מהנתונים עולה כי לא תועדו הבדלים בין הקבוצות בשיעורי דימום תוך-חדרי חמור, לויקומלציה פרי-ונטריקולרית, רטינופתיה של פגות, או תמותה במהלך אשפוז ביחידת טיפול נמרץ ביילודים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לתחלואה נשימתית בפגים לאימהות עם אבחנה של יתר לחץ דם משנית להיריון.

Sci Rep, Apr 13, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה