אנדוקרינולוגיה ילדים

טיפול בנוגדי-דלקת שאינם סטרואידים בחולי סוכרת עשוי להביא לעליה בסיכון לאשפוז בשל אי-ספיקת לב (J Am Coll Cardiol)

בקרב מבוגרים עם סוכרת וללא אבחנה קודמת של אי-ספיקת לב, טיפול בנוגדי-דלקת שאינם סטרואידים (NSAID, או Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs), אפילו למשך חודש בלבד, מלווה בעליה חדה בסיכון לאשפוז עקב אי-ספיקת לב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צבירת נוזלים והפרעה בתפקוד אנדותל נקשרו עם הטיפול בתרופות ממשפחת NSAID וסוכרת מסוג 2 מלווה בסיכון מוגבר להידרדרות בתפקוד הכלייתי וקרדיומיופתיה תת-קלינית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם טיפול קצר-טווח בנוגדי-דלקת שאינם סטרואידים עשוי להוביל להתפתחות אי-ספיקת לב בחולים עם סוכרת מסוג 2.

החוקרים התבססו על מאגרי נתונים ארציים בדנמרק וזיהו חולים עם אבחנה של סוכרת מסוג 2 בין 1998 ועד 2021, ללא אבחנה קודמת של אי-ספיקת לב, מחלה ריאומטית, או טיפול ב-NSAID במהלך 120 הימים שקדמו לאבחנה. הם בחנו את הקשר בין טיפול ב-NSAID ובין אשפוז ראשון בשל אי-ספיקת לב.

מדגם המחקר כלל 331,189 חולים עם סוכרת מסוג 2 (44.2% נשים, גיל חציוני של 62 שנים); מבין אלו, 23,308 חולים אושפזו בשל אי-ספיקת לב לאורך תקופת המעקב ו-16% מהחולים ניפקו לפחות מרשם אחד לטיפול בתרופות ממשפחת NSAID בתוך שנה אחת.

מהנתונים עולה כי טיפול קצר-טווח בתרופות ממשפחת NSAID לווה בעליה של 43% בסיכון לאשפוז בשל אי-ספיקת לב (יחס סיכויים של 1.43, רווח בר-סמך 95% של 1.27-1.63), בפרט בתתי-קבוצות של חולים בגילאי 80 שנים ומעלה (יחס סיכויים של 1.78, רווח בר-סמך 95% של 1.39-2.28), באלו עם ריכוז המוגלובין מסוכרר מוגבר שקיבלו עד תרופה אחת לאיזון רמות הסוכר בדם (יחס סיכויים של 1.68, רווח בר-סמך 95% של 1.00-2.88) ובאלו ללא חשיפה קודמת ל-NSAID (יחס סיכויים של 2.71, רווח בר-סמך 95% של 1.78-4.23).

החוקרים מסכמים וכותבים כי NSAID משמשות באופן נרחב לטיפול במצבים שונים ומלוות בסיכון מוגבר לאשפוז ראשון בשל אי-ספיקת לב בחולים עם סוכרת מסוג 2. חולים בגיל מתקדם, המוגלובין מסוכרר גבוה ואלו ללא חשיפה קודמת לתרופות ממשפחת NSAID מועדים במיוחד לאשפוז עקב אי-ספיקת לב. ממצאים אלו עשויים לסייע לרופאים בהחלטות על טיפול בתרופות אלו.

J Am Coll Cardiol. Published online April 10, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה