אנדוקרינולוגיה ילדים

מה בין ריכוז קורטיזול בשיער ובין לחץ הדם? (J Hypertens)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Hypertension מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז גבוה יותר של קורטיזול בשיער מלווה במדידות לחץ דם גבוהות יותר ועשויות להצביע על סיכון מוגבר ליתר לחץ דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דחק נחשב גורם סיכון ללחץ דם גבוה, אך העדויות אודות קשר בין סמני דחק כרוני ולחץ דם אינן עקביות. בסקירה השיטתית ומטה-אנליזה הנוכחית הם ביקשו לבחון את העדויות אודות הקשר בין מדדי ריכוז קורטיזול עקב חשיפה לדחק כרוני (ריכוז קורטיזול בשיער, ריכוז קורטיזול בציפורניים) ובין לחץ הדם.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי PubMed, Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature, Web of Science, Cochrane Library ו-Embase, לזיהוי מחקרים רלבנטיים.

מבין 32,465 מאמרים שעלו בחיפוש, 16 מאמרים ענו על קריטריוני הסקירה ונכללו במחקר, כאשר 14 מחקרים נכללו במטה-אנליזה. לא זוהו מאמרים שדיווחו על הקשר בין ריכוז קורטיזול בציפורניים ובין לחץ דם.

ממצאי הסקירה מצביעים על קשר חיובי בין ריכוז קורטיזול בשיער ובין לחץ דם סיסטולי (r=0.19) ובין ריכוז קורטיזול בשיער ובין לחץ דם דיאסטולי (r=0.13).

לשיטת הערכת ריכוז קורטיזול הייתה השפעה משמעותית על הקשר בין ריכוז קורטיזול בשיער ובין לחץ דם דיאסטולי. עוד זוהה קשר חיובי בין ריכוז קורטיזול בשיער ואבחנה של יתר לחץ דם (יחס סיכויים של 3.23, רווח בר-סמך 95% של 2.55-4.09, p<0.001).

החוקרים כותבים כי יש לנקוט משנה זהירות בפירוש הממצאים לאור השפעה אפשרית על ריכוז קורטיזול בשיער של צבע שיער, שימוש במוצרי שיער ושיטות מדידה. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לאשר את הקשר בין ריכוז קורטיזול בשיער ובין הסיכון ליתר לחץ דם.

J Hypertens, March 28, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה