אנדוקרינולוגיה ילדים

ההשפעות של טיפול ארוך-טווח ב-Sertraline על הגדילה וההתפתחות של ילדים (J Child Adolesc Psychopharmacol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ארוך-טווח ב-Sertraline (לוסטרל) עשוי להשפיע על משקל הגוף של ילדים, בפרט במינונים גבוהים, אך ללא השפעה משמעותית על הגדילה וההתפתחות של הילדים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לתאר את תוצאות מחקר SPRITES (או Sertraline Pediatric Registry for the Evaluation of Safey) מבחינת התפתחות קוגניטיבית, רגשית וגופנית לאחר טיפול ארוך-טווח ב-Sertraline (לאורך עד שלוש שנים) בילדים ומתבגרים בגילאי 6-16 שנים.

 מחקר SPRITES היה מחקר ארוך-טווח, רב-מרכזי, בתווית-פתוחה, שנועד להשוות את ההתפתחות הגופנית והפסיכולוגית של ילדים שנחשפו ל-Sertraline, עם או ללא פסיכותרפיה, או פסיכותרפיה בלבד.

מדגם המחקר כלל 941 חולים מ-44 אתרים בארצות הברית, אשר נכללו במחקר בין אפריל 2012 ועד ספטמבר 2020. בתחילת המחקר, 695 משתתפים נחשפו לטיפול ב-Sertraline, עם או ללא פסיכותרפיה, ו-245 חולים נחשפו לפסיכותרפיה בלבד.  מבין אלו, 432 משתתפים השלימו את שלוש שנות המחעקב.

החוקרים מדווחים כי לא תוארו הבדלים משמעותיים עם הזמן במדדי גובה, BRIEF (או Behavior Rating Inventory of Executive Function), Trails B ושלב טאנר, על-פי החשיפה המצטברת ל-Sertraline או חשיפה מאז הביקור האחרון.

הממצאים הצביעו על קשר חיובי בין שינויים במשקל מתוקנן ממוצע לאורך הזמן ובין החשיפה המצטברת ל-Sertraline (p=0.02) וחשיפה מאז הביקור האחרון (p=0.029). השינויים הממוצעים מתחילת המחקר לאורך הזמן במשקל המתוקנן עמדו על סטיית תקן של 0.02, 0.03, 0.16 ו-0.17 לאחר 3, 6, 30 ו-36 חודשים, בהתאמה. עם זאת, לא זוהו ממצאים דומים בהערכת השינוי הממוצע לאורך הזמן במדד מסת גוף מתוקן, אשר לא היה שונה משמעותית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טיפול ארוך-טווח ב-Sertraline בילדים אינו משפיע לרעה על ההתפתחות של המטופלים. למרות שזוהתה השפעה מובהקת סטטיסטית על המשקל המתוקנן, מדובר בהשפעה קטנה אשר תועדה במינונים גבוהים של Sertraline בלבד. לא תועדו הבדלים משמעותיים אחרים בין מטופלים ב-Sertraline ובין אלו שלא קיבלו טיפול תרופתי.

J Child Adolesc Psychopharmacol, Feb 14, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה