אנדוקרינולוגיה ילדים

בדיקת סקר אוניברסאלית מסייעת בזיהוי מתבגרים בסיכון לאובדנות (J Pediatr)

בדיקת סקר אוניברסאלית עשויה לסייע בזיהוי תלמידי תיכון בסיכון מוגבר לאובדנות, כך שניתן יהיה להפנות אותם לשירותי בריאות הנפש, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת The Journal of Pediatrics.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שרופאי ילדים רבים משלימים באופן שגרתי בדיקות סקר לדיכאון וסיכון לאובדנות במרפאה, פחות ממחצית מהמתבגרים פונים אי-פעם למרפאות ראשוניות לקבלת טיפול מונע ולכן אינם משלימים בדיקות סקר לדיכאון ואובדנות.

החוקרים השלימו ניתוח משני של נתוני מחקר Screening in High Schools to Identify, Evaluate and Lowe Depression, בו תלמידי תיכון השלימו בדיקות סקר להערכת המצב הנפשי שלהם. הנתונים שנאספו התבססו על שאלון Patient Health Questionnaire-9 (או PHQ-9), המהווה כלי סקר לדיכאון, כאשר השאלה התשיעית בשאלון זה נוגעת לסיכון לאובדנות וזו הייתה השאלה הקשה ביותר עבור אנשי הצוות שהשתתפו.

תלמידים שהשיבו בחיוב לשאלה התשיעית בשאלון נדרשו למעקב באותו יום, משימה העשויה להיות מורכבת עבור בתי ספר עם משאבים מוגבלים ומיעוט אנשי צוות.

מדגם המחקר כלל 12,909 תלמידים מ-14 תיכונים בפנסילבניה. בשבעה בתי ספר, התלמידים בכיתות י’ ו-יב’ השלימו בדיקת סקר אוניברסאלית. בשבעת בתי הספר האחרים, התלמידים בכיתות ט’ ו-יא’  השלימו בדיקות סקר אוניברסאליות ותלמידים בכיתות י’ ו-יב’ עברו בדיקות סקר ממוקדות.

מהנתונים עולה כי בתלמידים בזרוע בדיקת סקר אוניברסאלית תועד סיכוי גבוה פי 7 (יחס סיכויים של 7.1, רווח בר-סמך 95% של 5.7-8.8) להיות מסווגים כתלמידים בסיכון לאובדנות, סיכוי גבוה פי 8 (יחס סיכויים של 7.8, רווח בר-סמך 95% של 4.6-13.1) להידרש למעקב וסיכוי גבוה פי 4 (יחס סיכויים של 4.0, רווח בר-סמך 95% של 2.0-7.9) להתחלת טיפול פסיכיאטרי.

כל התלמידים שזוהו ככאלו שהיו בסיכון לאובדנות הופנו לתכנית סיוע לתלמידים, בה נקבע המשך המעקב והטיפול.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מאשרים את התועלת של בדיקות סקר אוניברסאליות ומציעים כי הערכה ספציפית של הסיכון לאובדנות צפויה להיות בעלת השפעה גדולה עוד יותר על שיעורי התחלת טיפול פסיכיאטרי בצעירים בסיכון מוגבר לאובדנות.

J Pediatr, 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה