אנדוקרינולוגיה ילדים

ברומוקריפטין מפחית לחץ דם ומשפר נוקשות עורקים במתבגרים עם סוכרת מסוג 1 (Hypertension)

ברומוקריפטין, תרופה אשר שימשה בעבר לטיפול במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 ומחלת פרקינסון, הובילה לשיפור לחץ הדם ונוקשות אבי עורקית בכלי דם היקפיים ומרכזיים לאורך ארבעה שבועות במתבגרים עם סוכרת מסוג 1, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Hypertension.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפרעות בכלי הדם הגדולים סביב הלב, אבי העורקים והסעיפים הראשיים מתפתחים מגיל ילדות בחולים עם סוכרת מסוג 1. מחקר BCQR-T1D היה מחקר מבוקר-פלסבו, אקראי, כפל-סמיות, להערכת ההשפעה של ברומוקריפטין במינון 0.8 מ”ג לעומת פלסבו על תפקוד כלי הדם ב-34 מתבגרים עם סוכרת מסוג 1 (גיל ממוצע של 16 שנים; ריכוז המוגלובין מסוכרר ממוצע של 8.6%).

המשתתפים חולקו לטיפול בברומוקריפטין או פלסבו למשך ארבעה שבועות בשלב הראשון, לאחר מכן תקופה ללא טיפול בת ארבעה שבועות ובעקבותיה שלב שני בן ארבעה שבועות עם טיפול חליפי. המשתתפים העלו את המינון כל שבוע במידה והטיפול נסבל היטב, בהתאם לפרוטוקול המחקר. במידה והעלאת המינון ל-1.6 מ”ג לא נסבלה היטב, החולים הוצאו מהמחקר.

עם השלמת כל שלב של המחקר, המשתתפים השלימו בדיקת MRI להערכת הלב וכלי דם, הערכה המודינמית והערכת כלי דם היקפיים.

בהשוואה לפלסבו, טיפול בברומוקריפטין במתבגרים עם סוכרת מסוג 1 לווה בירידה בלחץ דם סיסטולי (הבדל ממוצע של 5 מ”מ כספית, p<0.001), בירידה בלחץ דם דיאסטולי (הבדל ממוצע של 2 מ”מ כספית, p=0.039), ירידה במהירות גל דופק באבי עורקים עולה (שינוי ממוצע של 0.4 מטר/שניה, p=0.018), עליה בשינוי שטח יחסי (שינוי ממוצע של 2.6% מ”מ כספית, p=0.083) ועליה בהתרחבות כלי הדם (שינוי ממוצע של 0.08%, p=0.017).

יתרה מזאת, באבי עורקים בטני-חזי, טיפול בברומוקריפיטין הפחית מהירות גל דופק (שינוי ממוצע של 0.2 מטר/שניה, p=0.007) עם עליה בהתרחבות כלי הדם (שינוי ממוצע של 0.05% מ”מ כספית; p=0.013) בהשוואה לפלסבו.

אבי עורקים נוקשה מעלה את הסיכון לבעיות בריאות אחרות, דוגמת הפרעה בתפקוד איברים או טרשת עורקים ועליה בדחק או מתח על שריר הלב. מתוצאות המחקר הנוכחי עולה כי עם טיפול בברומוקריפטין ניתן להאט את תהליך זה במתבגרים ומבוגרים צעירים עם סוכרת מסוג 1.

 

Hypertension, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה