אנדוקרינולוגיה ילדים

טיפול ב-Semaglutide במינון גבוה משפר גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים במבוגרים ללא-סוכרת עם עודף-משקל או השמנת-יתר (Diabetes Obes Metab)

OBESITY

 במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes, Obesity & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ב-Semaglutide במינון 2.4 מ”ג עשוי לשפר גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים ולהפחית שימוש בתרופות לאיזון יתר לחץ דם או פרופיל שומנים בדם במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, ללא אבחנה של סוכרת.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעות של Semaglutide במינון 2.4 מ”ג על גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים בחולים עם עודף-משקל/השמנת-יתר וללא סוכרת, אשר לקחו חלק במחקרי STEP 1 ו-STEP 4.

 מחקרי STEP 1 ו-STEP 4 היו מחקרים מבוקרי-פלסבו, בשלב III, אשר בחנו את הטיפול ב- Semaglutide פעם בשבוע בשילוב עם אורחות חיים. בכל המשתתפים במחקר תועד מדד מסת גוף של 30 ק”ג/מ2 ומעלה או 27 ק”ג/מ2 ומעלה עם לפחות תחלואה אחת על-רקע משקל הגוף, ללא סוכרת. תוצאי הסיום כללו את השינוי בהיקף מותניים, לחץ דם סיסטולי/דיאסטולי, פרופיל שומנים, רמות סוכר בדם בצום, רמות אינסולין בדם בצום ושימוש בתרופות לאיזון לחץ דם/פרופיל שומנים.

 הערכות פוסט-הוק כללו הערכת רמות Non-HDL, תנגודת לאינסולין לפי HOMA-IR (מחקר STEP 1 בלבד), סיכון למחלה קרדיווסקולארית טרשתית (אלגוריתם ACC/AHA, מחקר STEP 1 בלבד) וגורמי סיכון קרדיו-מטבוליים לפי הירידה במשקל שהושגה (פחות מ-5%, 5-10%, 10-15%, או 15% ומעלה) (מחקר STEP 1 בלבד).

 מבין 1,961 המשתתפים במחקר STEP 1 ו-803 המשתתפים במחקר STEP 4, ברוב החולים תועד לפחות סיבוך/תחלואה נלווית אחת, כאשר דיסליפידמיה ויתר לחץ דם היו ההפרעות הנפוצות. במחקר STEP 1, ירידה בהיקף המותניים, לחץ דם סיסטולי, לחץ דם דיאסטולי, רמות סוכר בדם בצום, רמות אינסולין בדם בצום, פרופיל שומנים ו-HOMA-IR הייתה גדולה יותר עם Semaglutide לעומת פלסבו (p<0.001).

 הירידה בלחץ דם סיסטולי, רמות Non-HDL, LDL ורמות סוכר בדם בצום הייתה גדולה יותר עם Semaglutide לעומת פלסבו בקטגוריות השונות לפי ירידה במשקל. ירידה לא-משמעותית בסיכון למחלה קרדיווסקולארית טרשתית תועדה עם Semaglutide לעומת פלסבו (p>0.05).

 במחקר STEP 4, שיפור בהיקף מותניים, לחץ דם סיסטולי, רמות סוכר בדם בצום, רמות אינסולין בדם בצום ופרופיל שומנים במהלך שלב ההרצה של טיפול ב- Semaglutide (20 שבועות ראשונים למחקר) נותרו לאורך 48 השבועות הבאים עם המשך טיפול ב- Semaglutide, אך הידרדרו לאחר החלפת Semaglutide לטובת פלסבו (p<0.001).

 בשני המחקרים, טיפול ב- Semaglutide לעומת פלסבו לווה בירידה בשימוש בתרופות לאיזון לחץ הדם או פרופיל השומנים בדם.

 החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי הטיפול ב- Semaglutideעשוי לשפר גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם במבוגרים ללא-סוכרת הסובלים מעודף-משקל או השמנת-יתר. עם זאת, היתרונות של הטיפול התרופתי לא נותרו לאחר הפסקת הטיפול התרופתי.

 

Diabetes Obes Metab. 2022 Oct 6

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה