אנדוקרינולוגיה ילדים

עליה בשיעורי הופעה חדשה של סוכרת מסוג 1 וחמצת סוכרתית בילדים במהלך מגפת הקורונה (The Lancet)

מנתונים חדשים המיועדים לפרסום בכתב העת The Lancet עולה כי ברחבי בריטניה ואירלנד נרשמה עליה בשיעורי הופעה חדשה של סוכרת וחמצת סוכרתית בילדים במהלך השנה הראשונה של מגפת הקורונה, בהשוואה לשיעורים המדווחים שנה קודם לכן. עוד עולה כי בקרב ילדים עם אבחנה קודמת של סוכרת תועדו שיעורים נמוכים יותר של פניה לחדרי מיון עם חמצת סוכרתית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים להערכת הופעה חדשה של סוכרת מסוג 1 בילדים כללו מדגמים קטנים ולא בחנו את היארעות וחומרת חמצת סוכרתית בילדים עם אבחנה קודמת של סוכרת מסוג 1 במהלך מגפת הקורונה.

מחקר DIMPLES (Diabetes Mellitus in Children and Young People Presenting to the Emergency Department During the SARS-CoV-2 Pandemic) הינו מחקר רב-מרכזי רטרוספקטיבי שנערך ב-49 אתרים בבריטניה ואירלנד.

החוקרים השוו את המאפיינים של ילדים בגילאי 6 חודשים עד 16 שנים שפנו לחדרי מיון עם הופעה חדשה או אבחנה קודמת של סוכרת עם חמצת סוכרתית בשלב מוקדם של מגפת הקורונה (1 במרץ, 2020 עד 28 בפברואר, 2021) אל מול הנתונים המדווחים שנה קודם לכן (1 במרץ, 2019 עד 28 בפברואר, 2020).

במהלך תקופת המחקר תועדו 2,746 פניות לחדרי מיון של 2,637 ילדים.

החוקרים מדווחים על עליה של 17% בשיעורי הופעה חדשה של סוכרת מהשנה הראשונה לשנה השנייה, בעיקר של סוכרת מסוג 1. ביקורים בחדרי מיון בשל חמצת סוכרתית ירדו ב-31.9% במהלך שנת המגפה בקרב חולים עם אבחנה קודמת של סוכרת.

מהנתונים עולה כי נרשמה עליה של 43% בחומרת הופעה חדשה של סוכרת מהשנה הראשונה לשנייה, עם עליה של 79% בשיעורי היארעות חמצת סוכרתית חמורה (p<0.001) ועליה של 89% בשיעור האשפוזים ליחידות טיפול נמרץ (p<0.05).

מבין 873 הילדים עם אבחנה חדשה של סוכרת, 12 נמצאו חיוביים לזיהום בקורונה. חמצת סוכרתית הייתה בדרגה חמורה בארבעה ילדים, בדרגה בינונית בשלושה ילדים ובדרגה קלה בשלושה ילדים.

מבין 155 ילדים עם אבחנה קודמת של סוכרת, ארבעה נמצאו חיוביים לנגיף הקורונה. חמצת סוכרתית הייתה חמורה בשני חולים, בדרגה בינונית בחולה אחד ובדרגה קלה בחולה אחד.

מבין 37 ילדים שנבדקו לנוגדנים כנגד קורונה, בשמונה הייתה עדות לנוגדנים אלו.

החוקרים מדווחים כי לא היו הבדלים בחציון מרווח הזמן עד לאבחנה בין ילדים שפנו עם הופעה חדשה של סוכרת במהלך המגפה, בהשוואה לאלו שפנו בשנה שקדמה לפרוץ המגפה (14 ימים בשני המקרים).

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על עליה בשיעורי הופעה חדשה של סוכרת וחמצת סוכרתית בילדים במהלך מגפת הקורונה. השאלה אם נגיף הקורונה עלול לעודד הופעה חדשה של סוכרת עדיין נותרה ללא מענה.

 

The Lancet, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה