אנדוקרינולוגיה ילדים

אבחנה של COVID-19 מלווה בסיכון מוגבר לסוכרת ומחלות לב וכלי דם (מתוך אתר MedRxiv)

קורונה

מנתונים שטרם עברו סיקור עמיתים ופורסמו באתר MedRxiv עולה כי בחולים לאחר COVID-19 נרשמה עליה משמעותית בהיארעות סוכרת למשך עד שנה לאחר הזיהום הנגיפי והיארעות מחלות לב וכלי דם מוגברת לאורך עד שלושה חודשים לאחר הזיהום, בעיקר משנית לתסחיף ריאתי, הפרעות קצב פרוזדוריות תרומבואמבוליזם ורידי.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר CPRD Aurum, הכולל נתונים ממרפאות ראשוניות ברחבי בריטניה הכולל למעלה מ-13 מיליון תושבים בבריטניה. המחקר כלל נתונים אודות 516,895 חולים עם אבחנה מאומתת או חשודה ל-COVID-19 וכן קבוצת ביקורת של 516,895 מטופלים ללא COVID-19 כאשר כל אחד מהביקורות תאם לחולה שנבדק בנגיף הקורונה.

התוצאים שנבחנו במחקר כללו אבחנה ראשונה של מחלות לב וכלי דם וסוכרת. החוקרים סיווגו את האבחנות של מחלות לב וכלי דם כדלקמן: אוטם לבבי ומחלת לב איסכמית; הפרעות קצב פרוזדוריות; אי-ספיקת לב; קרדיומיופתיה ומיוקרדיטיס; תסחיף ריאתי; תרמבוזיס ורידי; ואירוע מוחי. האבחנה של סוכרת כללת סוכרת מסוג 1 א ומסוג 2 והתחלת טיפול כנגד סוכרת.

לאחר תקנון להבדלים בסיסיים בין חולים עם COVID-19 ובין ביקורות, החוקרים מצאו עליה של 71% בשיעור אבחנת סוכרת בקרב אלו לאחר COVID-19, בהשוואה לביקורות, כאשר הסיכון המוגבר נותר גבוה זמן קצר לאחר הזיהום האקוטי (בהיקף של 17%) ובשלב הכרוני (בהיקף של 21%), בהשוואה לביקורות.

אירועים קרדיווסקולאריים חדשים תועדו בשכיחות גבוהה פי 6 באלו שהחלימו מ-COVID-19, בהשוואה לביקורות, עם עליה של 68% בסיכון בשלב המוקדם לאחר הזיהום הנגיפי. עם זאת, עם המשך מעקב הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים שב לסיכון הבסיסי.

תסחיף ריאתי היה הגורם המוביל לעליה בהיקף אירועים קרדיווסקולאריים, אך תועדה גם עליה בהפרעות קצב פרוזדוריות, תרומבוזיס ורידי, אוטם לבבי, אירוע מוחי ואי-ספיקת לב.

החוקרים כותבים כי על רופאים לייעץ לחולים המחלימים מ-COVID-19 לנקוט באמצעים להפחתת הסיכון להיארעות סוכרת ואירועים קרדיווסקולאריים, כולל שינויים תזונתיים, הפחתת משקל ופעילות גופנית. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע את המאפיינים הקליניים והמנגנונים בבסיס COVID-19 הקשורים עם התפתחות סוכרת ומחלות לב וכלי דם.

מתוך אתר MedRxiv

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה