אנדוקרינולוגיה ילדים

חולים רבים שאושפזו בשל COVID-19 עלולים לסבול מקוצר נשימה לאחר שנה (מתוך כנס EuroEcho 2021)

קורונה

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס ה-EuroEcho 2021 עולה כי למעלה משליש מהחלים עם COVID-19 ללא היסטוריה של מחלת לב או ריאות, אשר אושפזו בשל הזיהום הנגיפי, סבלו מקוצר נשימה במאמצים אשר נותרה לאורך שנה לאחר השחרור מבית החולים.

מדגם המחקר כלל 66 חלים שאושפזו בשל COVID-19 (גיל ממוצע של 50 שנים, 67% גברים) בין מרץ ועד אפריל בשנת 2020. כל החולים במחקר לא סבלו ממחלת לב או ריאות קודמת וכולם עברו בדיקת תפקודי ריאות והערכה של סיבוכי COVID-19 באמצעות תפקודי נשימה ובדיקת CT חזה שנה לאחר השחרור מבית החולים. החוקרים השלימו בדיקת אקו-לב והתבססו על מדד עומס על שריר הלב, טכניקת הדמיה חדשה המספקת מידע מדויק יותר אודות תפקוד הלב.

לאחר שנה מהשחרור מבית החולים, 35% מהחלים סבלו מקוצר נשימה בזמן פעילות גופנית. כאשר החוקרים בחנו את הקשר בין מדדי הדמיה לבבית וקוצר נשימה בשנה לאחר השחרור, לאחר תקנון לגיל ומין, הם זיהו קשר מובהק סטטיסטית ובלתי-תלוי בין הפרעה בתפקוד הלב ובין המשך קוצר נשימה לאורך זמן. קשרים אלו תוארו הן לפי מדד Global Constructive Work (יחס סיכון של 0.998, p=0.038) והן לפי מדד Global Work Index (יחס סיכויים של 0.998, p=0.042).

החוקרים סבורים כי ממצאים אלו יסייעו להסביר מדוע חלק מהחולים עם Long COVID ממשיכים לסבול מקוצר נשימה במאמצים לאחר שנה מהשחרור מבית החולים ועשויים להצביע על קשר עם ירידה בתפקוד הלב.

העומס של שריר הלב (Myocardial Work) עשוי לשמש ככלי חדש בבדיקת אקו-לב לזיהוי מוקדם של הפרעות תפקוד הלב בחולים עם Long COVID, בהם ייתכן ויש צורך במעקב תדיר וארוך יותר. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים, הכוללים וריאנטים שונים של נגיף הקורונה, וכן לבחון את ההשפעה של חיסונים.

מתוך כנס EuroEcho 2021

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה