אנדוקרינולוגיה ילדים

תסמינים גסטרואינטסטינאליים ועייפות כרונית עלולים להימשך זמן רב לאחר החלמה מקורונה (מתוך כנס ה-DDW)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך כנס ה-DDW (Digestive Disease Week) עולה כי תסמינים גסטרואינטסטינאליים ועייפות כרונית עלולים להימשך חודשים רבים לאחר החלמה מזיהום בנגיף הקורונה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע כי תסמינים גסטרואינטסטינאליים מופיעים בשכיחות די גבוהה בשלב האקוטי של הזיהום. התסמין הנפוץ הוא שלשול, המופיע ב-4% עד 40% מהחולים. עם זאת, אין נתונים רבים אודות ההשפעות הגסטרואינטסינאליות ארוכות הטווח של זיהום בנגיף הקורונה.

במסגרת המחקר שלחו החוקרים שאלונים לחולים עם אבחנה מולקולארית של זיהום בנגיף הקורונה לפי דגימה מהאף, בתקופה שבין פברואר ועד אפריל בשנת 2020. ליצירת קבוצת ביקורת, הם גם שלחו שאלונים לעובדי בית החולים ואנשי צוות רפואי אשר נמצאו שליליים בבדיקות לזיהום באותה תקופה.

בסיכומו של דבר, 378 שאלונים הושלמו ע”י 177 חולים שנדבקו בנגיף הקורונה וע”י 201 ביקורות. אלו שנדבקו בנגיף היו מעט מבוגרים יותר (כ-44 שנים לעומת 40 שנים), עם שכיחות נמוכה יותר של נשים (40% לעומת 61%), רמת השכלה נמוכה יותר ושיעורי עישון נמוכים יותר, בהשוואה לביקורות.

מרווח זמן ממוצע של 4.8 חודשים חלף בין הזיהום בנגיף הקורונה ועד השלמת השאלונים.

בשלב האקוטי, שלשול היה התסמין הגסטרואינטסטינאלי הנפוץ בקרב חולים חיוביים לנגיף (כ-50% לעומת 20% מהביקורות, p<0.001). תסמינים אחרים שדווחו ע”י 40% מהחולים החיוביים לנגיף הקורונה כללו חום, קוצר נשימה, אובדן חודש טעם, ירידה במשקל, כאבי שרירים, כאבי מפרקים ואובדן חוש ריח.

תסמינים ממושכים כללו יציאות רכות, אשר תועדו ב-17.8% מהחולים שנדבקו בנגיף הקורונה לעומת 9.3% מהביקורות (יחס סיכון מתוקן של 1.88, רווח בר-סמך 95% של 0.99-3.54).

תסמיני עייפות כרונית תועדו ב-30% מהחולים שנדבקו בנגיף הקורונה, לעומת 15% מהביקורות (יחס סיכון מתוקן של 2.24, רווח בר-סמך 95% של 1.48-3.37).

מדדים להערכת הפרעות סומטופורמיות היו גבוהים יותר באלו שנדבקו בנגיף, בהשוואה לביקורות, כאשר מדד Symptom Checklist-12 עמד על 54.6 לעומת 50.5 נקודות, בהתאמה.

החוקרים כותבים כי הסיבוכים ארוכי הטווח של נגיף הקורונה עלולים להיות חמורים יותר באלו שחוו שלשול בשלב האקוטי של הזיהום. מניתוח פוסט-הוק עלה כי דיווחים אודות אבחנה של תסמונת מעי רגיז ויציאות רכות היו נפוצים יותר משמעותית בקרב אלו שנדבקו בנגיף הקורונה וסבלו משלשול בזמן הזיהום האקוטי, בהשוואה לאלו שלא סבלו משלשול.

מדובר במחקר העוקבה המבוקר הראשון אשר בחן באופן ספציפי תסמינים גסטרואינטסטינאליים והפרעות סומטופורמיות בטווח הארוך לאחר החלמה מזיהום בנגיף הקורונה. מהנתונים הזמינים עולה כי לעייפות כרונית, תסמינים גסטרואינטסטינאליים ותסמינים סומטופורמיים יש מכנה משותף לאחר ההדבקה בנגיף ויש לעקוב אחר תסמינים אלו במחלימים מקורונה.

מתוך כנס ה-DDW

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה