אנדוקרינולוגיה ילדים

הקפדה על אורח חיים בריא עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב במטופלים צעירים ששרדו ממאירות (מתוך כנס ONS)

הליכה פעילות גופנית

בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים ששרדו מחלה ממארת קיים סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מאוחרים ועל המטופלים להקפיד להשלים בדיקות סקר ולהמליץ על אורח חיים בריא, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך הכנס הווירטואלי מטעם ה-Oncology Nursing Society.

טיפול אונקולוגי בגיל צעיר מהווה גורם סיכון משמעותי למחלות לב וכלי דם, כאשר חולים רבים נדרשים לקבלת מספר טיפולים בעלי רעילות לבבית לאורך חייהם. החוקרים השלימו סקירת ספרות להערכת סיבוכים הקשורים בטיפול במטופלים ששרדו ממאירות בגיל צעיר וזיהו חמישה מחקרים שענו על קריטריוני הסקירה, כולם היו מחקרי עוקבה רטרוספקטיביים. 

הממצאים הצביעו על קשר בין טיפול לסרטן ובין השפעות קרדיווסקולאריות מאוחרות בשורדים:

·       מחקר אחד הצביע על עליה של 55% בסיכון לתמותה בקרב אלו ששרדו ממאירות בגיל צעיר, עם סיכון גבוה יותר מפי 4 (Standardized Mortality Ratio, או SMR, של 4.44) לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם בקרב השורדים.

·       מחקר אחר מצא כי הסיכון לאי-ספיקת לב בקרב אלו ששרדו לויקמיה בגיל צעיר וטופלו באנתרציקלינים במינון של מעל 300 מ”ג/מ2 היה גבוה פי 12, בהשוואה לאלו שטופלו במינון נמוך יותר.

·       מחקר שלישי מצא כי בקרב אלו ששרדו ממאירות בגיל צעיר תועד סיכון גבוה יותר מכפליים להתפתחות מחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאלו ללא ממאירות, כאשר הסיכון הגבוה ביותר תואר בצעירים ששרדו לויקמיה או סרטן שד.

·       במחקר אחר דווח כי מתבגרים ומבוגרים צעירים ששרדו מחלה ממארת ופיתחו מחלות לב וכלי דם היו בסיכון גבוה פי 8 ויותר לתמותה, בהשוואה לאלו ששרדו ממאירות בגיל צעיר ולא פיתחו מחלות לב וכלי דם.

עוד עולה מהנתונים קשר חיובי בין מינון גבוה יותר של כימותרפיה בעלת רעילות לבבית ו/או עליה במספר גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם ובין הסיכון לתחלואה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

בסקירה נוספת של הספרות נבחנו הרגלי הבריאות של אלו ששרדו ממאירות בגיל צעיר. תשעה מחקרים ענו על קריטריוני הסקירה ומהנתונים עלה כי הקפדה על אורח חיים בריא לוותה בתוצאות טובות יותר מבחינת דיכאון ומצב רוח, הערכה עצמית ואיכות חיים. עם זאת, מהנתונים עלה עוד כי בקרב אלו ששרדו ממאירות בגיל צעיר היו תועד סיכוי נמוך יותר להקפדה על תזונה בריאה, הימנעות מאלכוהול או הקפדה על פעילות גופנית.

ממצאי המחקרים מדגישים את הסיכון המוגבר בו מצויים מטופלים ששרדו ממאירות בגיל ההתבגרות או בבגרות צעירה ומעידים על ההשלכות ארוכות הטווח של הטיפול האונקולוגי. חשוב להמשיך לעקוב אחר המטופלים הללו ולאזן את גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם.

מתוך כנס ONS

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה