האם חותמת דלקתית של COVID-19 עשויה לנבא את מהלך המחלה? (Nature Med)

קורונה

חותמת דלקתית עשויה לסייע בחיזוי חומרת COVID-19 ותוצאות קליניות שליליות, כך מדווחים חוקרים מארצות הברית במאמר שפורסם בכתב העת Nature Medicine.

המחקר המעבדתי התבסס על דגימות דם מקרוב ל-1,500 חולים (גיל חציוני של 60-63 שנים) עם COVID-19 אשר אושפזו לבית חולים והיו במעקב לאורך 41 ימים לאחר האשפוז. בנוסף, החוקרים אישרו את ממצאי המחקר במדגם נוסף שכלל 231 חולים.

מבין 1,317 חולים עם חשד או הוכחה לזיהום בנגיף קורונה, 20% הלכו לעולמם, כאשר מבין 167 חולים בהם לא ניתן היה לאשר את נוכחות הזיהום, 8% מהחולים הלכו לעולמם. מהנתונים עולה כי רמות Interleukin-6 (IL-6) ו-Tumor Necrosis Factor-α (TNF-α) ניבאו הן את חומרת COVID-19 והן את הסיכון לתמותה עקב הזיהום, לאחר תקנון לסמנים דלקתיים מעבדתיים אחרים, כמו גן להיפוקסיה וחומרת מחלה.

להערכת ההשפעה של הטיפול התרופתי על רמות ציטוקינים, החוקרים בחנו תת-קבוצה של 244 חולים בהם הושלמה יותר מבדיקה אחת. הם מצאו כי בחולים שטופלו בקורטיקוסטרואידים ו-Remdesivir הודגמה ירידה מהירה והדרגתית ברמות IL-6, אך לא תועדה השפעה על רמות TNF-α. באופן לא-מפתיע, טיפול בדקסמתזון הוביל לירידה הגדולה ביותר ברמות IL-6.

החוקרים מתארים כי תגובת הציטוקינים על-רקע COVID-19 הייתה שונה מסערת הציטוקינים המסורתית שנקשרה עם אלח-דם ובולי סרטן שקיבלו טיפול CAR T-Cell עם עליה ממושכת ברמות ציטוקינים לאורך ימים ושבועות.

לאור זאת, החוקרים הציעו לקחת בחשבון את רמות IL-6 ו-TNF-α בניהול וטיפול בחולים עם COVID-19. הם מסבירים כי בנוסף לנזק לנגיף, דלקת לא-מבוקרת תורמת לחומרת המחלה. בחולים עם COVID-19 בדרגה חמורה לרוב ניתן להות רמות גבוהות יותר של CRP, פריטין ו-D-Dimer, יחס גבוה יותר בין נויטרופילים ללימפוציטים ורמות מוגברות של כימוקינים וציטוקינים דלקתיים.

בעוד שמעכבי IL-6 הדגימו תוצאות סותרות במחקרים קליניים, החוקרים מציינים כי ל-TNF-α חשיבות כמעט בכל התגובות הדלקתיות האקוטיות ומעכבי TNF-α מצויים בשימוש למחלות אוטואימוניות ועשויים לשמש לטיפול להפחתת הנזק לאיברים בחולים עם COVID-19.

עוד כותבים החוקרים כי נוגדנים חד-שבטיים כנגד ציטוקינים מצויים כעת בשלבי מחקר, אך לאור תופעות הלוואי האפשריות, קיים צורך דחוף בזיהוי סמנים העשויים לנבא במדויק אילו חולים צפויים להידרדר עקב תגובה דלקתית לא-מבוקרת ולסייע בקביעת גישת הטיפול.

Nature Med 2020

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה