אנדוקרינולוגיה ילדים

פאנל מומחים מטעם ASCO מפרט את אתגרי הטיפול בסרטן בעידן מגפת COVID-19 (מתוך אתר MDedge)

בקיצור נמרץ

מגפת COVID-19 ממשיכה לגבות מחיר כבד מחולי סרטן, כאשר מומחים מטעם ASCO (American Society of Clinical Oncology) מבהירים כי מהעדויות המוגבלות הזמינות בנושא עולה כי כחמישית ממקרי התמותה על-רקע COVID-19 באיטליה אירעו בחולי סרטן, כאשר מהנתונים מסין עולה כי בקרב חולי סרטן עם COVID-19 תועד סיכון גבוה פי 5 לתמותה או להנשמה מכאנית, בהשוואה לאלו ללא מחלה ממארת ברקע.

כמו כן, אין עדויות רבות אודות היקף העליה בסיכון לחולי סרטן עם COVID-19, אם יש לשנות או להשהות את הטיפול ומהן ההשפעות של ממאירות על החלמה מהזיהום הנגיפי.

גם בקרב בחולי סרטן ללא COVID-19, התמונה עגומה באופן דומה, עם צפי לדחיית ניתוחים, טיפולי כימותרפי או בדיקות סקר; מחסור בתרופות וציוד הנדרש לטיפול; מעבר לשירותי טל-רפואה העשוי להגדיל את תחושות החרדה של החולים; ואפשרות לאובדן גישה לטיפולים חדשניים במסגרת מחקרים קליניים.

המומחים חוששים כי חלק מבתי החולים קבעו כי כל הניתוחים האונקולוגים הם אלקטיביים ולכן יש לדחות אותם. בחולים עם ממאירות המתקדמת במהירות וקשה לטיפול, עיכוב זה עלול להיות מסוכן.

אחד המומחים ציין חשש גם מפני עיכוב באבחנת ממאירות. בחודש טיפוסי, כ-150,000 אמריקאים מאובחנים עם ממאירות. עם זאת, כעת רבים דוחים ביקורים לצורך בדיקות סקר שגרתיות וחולים עם כאב או סימני אזהרה אחרים עשויים לשמור מרחק מהמרפאה כחלק ממאמצי הריחוק החברתי.

המומחים דנו עוד בתוצאות סקר חדש שכלל 14 מרכזי סרטן אוניברסיטאיים ו-18 מרכזי סרטן בקהילה, מהם 59.4% דיווחו על הפסקת בדיקות סקר ו/או גיוס לפחות לחלק מהמחקרים הקליניים והשהו ביקורי מחקר. מחצית מהמשיבים דיווחו על הפסקת איסוף בדיקות דם או דגימות רקמה לצרכיי מחקר בלבד. מומחים אחרים התמקדו בפן החיובי של המגפה בדמות הזדמנות לשפר את המחקרים הקליניים מנקודה זו והלאה.

כמעט כל המשיבים (90.3%) זיהו ביקורי טל-רפואה כאמצעי אפשרי לשיפור אפשרויות השלמת מחקרים ו-77.4% העידו כי ניתן להשלים הערכה מרחוק של תסמיני המטופלים. שיפורים אפשריים נוספים כללו ביקורים באתר מרוחק מצד הספונסרים של המחקר ו/או יצירת קשר עם ארגוני מחקר, גיוס יעיל יותר למחקר דרך מערכת אלקטרונית מאובטחת, שילוח ישיר של תרופות פומיות למטופלים, הערכה מרחוק של אירועים חריגים ואיסוף נתונים רציף.

בחלק מהמקומות החלו לבצע בדיקות סקר לתסמיני COVID-19 בכניסה למרפאה, הגבילו את המבקרים או בני הלוויה, החלו בביקורים וירטואליים וישיבות גידולים באופן וירטואלי והקימו מערכת מיון טיפול בחולי סרטן שתאפשר השלמת ניתוחים חיוניים ומתן עירויים, תוך דחיית התחלת טיפול כימותרפי ככל הניתן.

מתוך אתר MDedge

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה