אנדוקרינולוגיה ילדים

מגוון קטן יותר של חיידקים במערכת העיכול של נערות עם השמנה ותסמונת שחלות פוליציסטיות (J Clinical Endocrinol & Metabol)

בנערות עם השמנה ותסמונת שחלות פוליציסטיות מגוון החיידקים במערכת העיכול קטן יותר, עם מיקרוביום יותר לא-בריא, בהשוואה לנערות בגודל-דומה ללא תסמונת שחלות פוליציסטיות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הרכב ומגוון המיקרוביום במערכת העיכול והקשר עם מדדים הורמונאליים ומטבוליים בין שתי קבוצות נערות שמנות, עם ובלי תסמונת שחלות פוליציסטיות. הם השלימו מחקר מקרה-ביקורת שכלל 58 מתבגרות שמנות, מהן 37 נערות עם תסמונת שחלות פוליציסטיות (גיל ממוצע של 16.1 שנים, מדד מסת גוף באחוזון 98.5) ו-21 נערות ללא תסמונת שחלות פוליציסטיות (גיל ממוצע של 14.5 שנים, מדד מסת גוף באחוזון 98.7).

התוצאים שנבחנו במחקר היו מגוון החיידקים במערכת העיכול, אחוז השכיחות היחסית והמתאם עם מדדים מטבוליים והורמונאליים.

בנערות עם תסמונת שחלות פוליציסטיות תועדה מגוון אלפא ירוד, בהשוואה לאלו ללא תסמונת שחלות פוליציסטיות (מגוון אלפא מעיד על מגוון החיידקים בכל משתתף). מגוון ביתא, המשקף את כלל ההרכב המיקרוביאלי בקבוצה, היה שונה בין הקבוצות (p<0.001). בנערות עם תסמונת שחלות פוליציסטיות תועד אחוז שכיחות יחסית גבוה יותר של זני Actinobacteria (p=0.027) ואחוז נמוך יותר של חיידקי Bacteroidetes (p=0.004), עם אחוז דומה של Frimicutes ו-Proteobacteria.

בנערות עם תסמונת שחלות פוליציסטיות תועד אחוז שכיחות יחסית נמוך יותר של משפחות Bacteriodaceae (p<0.001) ו-Porphyromonadaceae (p=0.024) ואחוז שכיחות יחסית גבוה יותר של חיידקי Streptococcaceae (p=0.047).

מגוון אלפא נמוך יותר נקשר בקשר מובהק עם ריכוזי טסטוסטרון גבוהים יותר. מספר קבוצות חיידקים היו בקורלציה עם ריכוזי טסטוסטרון ומדדים מטבוליים בנערות עם תסמונת שחלות פוליציסטיות ובכלל המדגם. מניתוח הנתונים עלה כי שש קבוצות בהן זוהה קשר בין אחוז השכיחות היחסית ובין תסמונת שחלות פוליציסטיות וכי שכיחות נמוכה יותר של Bacteriodaceae לוותה בסיכוי גבוה פי 4.4 לתסמונת שחלות פוליציסטיות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי קיימים הבדלים בהרכב המיקרוביום במערכת העיכול בין נערות מתבגרות עם תסמונת שחלות פוליציסטיות ונערות ללא תסמונת זו וכי קיים קשר בין הבדלים אלו ובין סמני מחלה מטבולית וריכוז טסטוסטרון. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם שינוי הרכב המיקרוביום משקף או משפיע על מטבוליזם הורמונים.

J Clinical Endocrinol & Metabol. Published online January 23, 2020

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה