אנדוקרינולוגיה ילדים

רפואה דיגיטאלית עשויה לסייע להתגבר על סטיגמות שונות (מתוך כנס HLTH)

במהלך פאנל שנערך במסגרת כנס ה-HLTH: Create Health’s Future נערך דיון שנגע לתחושת הנוחות של מטופלים להציף נושאים בריאותיים בפני הרופא. במהלך הדיון גם הוצגו היתרונות של רפואה דיגיטאלית בהתגברות על אי הנוחות או המבוכה סביב העלאת נושאים רגישים בפני הרופא.

הדיון כלל תיאור מקרה של נער שסבל מקשיי זקפה, אך למרבה המזל, הוא חש בנוח לדון בבעיה עם אביו הרופא, אשר נתן שיעורי אנטומיה לבני המשפחה סביב שולחן ארוחת הערב. זמן קצר לאחר מכן התברר כי הבעיה הייתה מחלה לבבית והצעיר נדרש לניתוח לב. עם זאת, הבעיה היא כי במקרים רבים המטופלים חשים חוסר-נוחות או מבוכה לפנות לטיפול בנושאים רגישים.

המשתתפים בפאנל הסכימו כי המשימה של הרופאים היא להיות אלו אליהם פונים המטופלים. חלק גדול מהמאמצים מושקעים בניסיון לספק את האמון הראשוני, את הגישה להתחלת השיחה עם רופא, אשר מובילה למערכת יחסים יציבה יותר.

חברות רפואה דיגיטאלית מתבססות על רשת האינטרנט ועל טלפונים חכמים בכדי לספק לחולים תחושת פרטיות ושליטה כי הם יכולים להתגבר על סטיגמות הקשורות בנושאים שחלק מהאנשים חשים בהם אי-נוחות, דוגמת כאב בעת מגע מיני עקב מנופאוזה, הפרעות זקפה, הפרעות פוריות, זיהומים המועברים במגע מיני, טיפול מונע לפני חשיפה כנגד HIV ודיכאון לאחר לידה.

בשנה שעברה, חברת Ro השיקה את Zero, מרפאה דיגיטאלית להפסקת עישון ומוקדם יותר השנה הושקה Rory, השירות הראשון מקצה לקצה לנשים סביב מנופאוזה. המומחים מסבירים כי היכולת של המטופלים לפנות בזמן הנוח להם ובתנאים הנוחים להם מילוי שאלון ברשת במקום צורך להגיע לנקודה מסוימת בזמן מסוים, היא שזו שאפשרה להגיע למספר גדול של חולים תוך זמן קצר.

מדובר בנושאים שקשה למטופלים רבים לדון בהם והמומחים חשים כי הם מספקים למטופלים את היכולת לקבלת טיפול, ללא תחושה כי שופטים אותם. הם יכולים לחוש בטוחים והשליטה נמצאת בידיים שלהם.

אחד החששות המוקדמים מולם ניצבו חברות אלו נגע לבקרת איכות, אך חברות רבות פועלות בהתאם להנחיות של האיגודים המובילים, דוגמת ה-CDC.

חברות רפואה דיגיטאלית יכולות גם להציע למטפלים איסוף נתונים ברמה שלא הייתה קיימת בעבר. לדוגמא, NeuroFlow הינה פלטפורמה דיגיטאלית נרחבת המבוססת על אפליקציה למכשיר הנייד ומנוע ניתוח נתונים כך שרופאים יכולים לעקוב אחר התנהגות בריאותית של המטופלים.

בנוסף, ישנן מערכות בינה מלאכותית היכולות להתאים את הנדרש למטופל בהתאם לנתונים שנאספו ונותחו. למשל, מטופלת עם תסמינים של דיכאון סביב לידה תקבל גישה לסרטונים ופעילויות שנועדו לסייע לה להתמודד עם התסמינים והמטפלים יוכלו לעקוב אחר חומרת התסמינים ולהחליט אם יש מקום להתערב וליצור קשר עם המטופלת.

המערכות יכולות לספק לרופאים מידע חשוב מאוד אודות המטופלים בתקופה שבין הביקורים אצל הרופא וכן מאפשרות למטפלים להציע תמריצים, דוגמת כרטיסי מתנה לפעילויות המעודדות את המטופלים לבצע את ההמלצות.

רפואה דיגיטאלית יכולה גם להגיע למטופלים בסיכון ליפול בין הכיסאות עם שירותי הטיפול הרפואי המסורתיים. אחת המערכות הללו כוללת שיחת טלפון לכל מטופל מאחות אודות תוצאות בדיקות דם. כל ההוראות והתוצאות נבחנות ע”י רופאים פנימאים המקפידים על פרוטוקולים סדורים. למשל, אם מטופל נמצא חיובי ל-HIV או שזוהה סרטן מעי גס, יהיה מעקב אחר המטופל ובמטרה למנוע כפילויות מידע, בשיתוף עם הרופא המטפל המידע יועבר לגורם המתאים.

לצד העליה הניכרת בתעשיית הרפואה הדיגיטאלית צפויה גם עליה בפתרונות שיהיו זמינים להתמודדות עם סוגיות רפואיות החשופות לסטיגמות שונות.

מתוך כנס HLTH: Create Health’s Future

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה