אנדוקרינולוגיה ילדים

סקירת הסיכון לתמותה בחולים עם הפרעות פסיכיאטריות (The Lancet)

הפרעות פסיכיאטריות מלוות בסיכון מוגבר לתמותה מוקדמת ובמאמר שפורסם בכתב העת The Lancet מציגים חוקרים סקירה מקיפה של שיעורי התמותה לפי סוגי הפרעות פסיכיאטריות שונות, כולל הצגת יחס שיעורי תמותה ואובדן שנות-חיים.

מחקרים קודמים הראו כי בחולים עם הפרעות פסיכיאטריות קיים סיכון מוגבר לתמותה מוקדמת. באופן מסורתי, העדויות התבססו על סיכון יחסי או הערכות של קיצור תוחלת החיים הצפויה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשלים ניתוח מקיף של מדדי בריאות הקשורים בתמותה בחולים עם הפרעות פסיכיאטריות, כולל יחס שיעורי תמותה (Mortality Rate Ratio) לפי גיל ומין, ואובדן שנות-חיים (Life-Year Lost), כמדד הלוקח בחשבון את גיל הופעת המחלה.

במחקר עוקבה מבוסס-אוכלוסיה כללו החוקרים את כל החולים מתחת לגיל 95 שנים, אשר התגוררו בדנמרק בשלב כלשהו בין ינואר 1995 ועד סוף דצמבר, 2015. מידע אודות הפרעות פסיכיאטריות התבסס על מאגר Psychiatric Central Research Register בדנמרק. ההפרעות הפסיכיאטריות סווגו לעשר קבוצות וגורמי התמותה סווגו ל-11 סיבות שונות, כאשר סווגו עוד לסיבות טבעיות (תמותה עקב מחלות ומצבים רפואיים) וסיבות חיצוניות (אובדנות, רצח ותאונות). ניתוח סטטיסטי שימש להערכת יחס שיעורי התמותה לאחר תקנון לגיל, מין, זמן קלנדרי ואובדן שנות-חיים.

למעלה מ-7.3 מיליון משתתפים שנכללו בניתוח הנתונים. החוקרים מצאו כי שיעורי התמותה היו גבוהים יותר בחולים עם אבחנה של הפרעה פסיכיאטרית, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית בדנמרק (28.70 מקרי תמותה לעומת 12.95 מקרי תמותה לכל 1,000 שנות-אדם). בנוסף, כל סוגי ההפרעות הפסיכיאטריות נקשרו עם שיעורי תמותה גבוהים יותר, עם יחס שיעורי תמותה שנע בין 1.92 בנוכחות הפרעות מצב רוח ועד 3.91 בנוכחות הפרעות שימוש בחומרים.

כל סוגי ההפרעות הפסיכיאטריות נקשרו עם תוחלת חיים קצר יותר, עם עליה באובדן שנות-חיים שנעה בין 5.42 שנים להפרעות אורגניות בנשים ועד 14.84 שנים להפרעות שימוש בחומרים בגברים. כאשר החוקרים בחנו סיבות ספציפיות לתמותה, הם מצאו כי בגברים עם כל סוג של הפרעה פסיכיאטרית תועד אובדן קטן יותר של שנים בשל תמותה משנית לגידולים, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית, אם כי שיעורי הממאירויות באוכלוסיה זו היו גבוהים יותר.

במאמר זה מספקים הכותבים סקירה מקיפה של התמותה לפי סוגים שונים של הפרעות פסיכיאטריות, לצד הצגת אובדן שנות החיים בהתאם לגיל ומין.

The Lancet October 24, 2019

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה