אנדוקרינולוגיה ילדים

מרבית הקווים המנחים לרופאי משפחה הם באיכות נמוכה (JAMA Intern Med)

למרות שקווים מנחים נחשבים מרכיב חיוני למתן טיפול רפואי איכותי, מרבית ההנחיות שפותחו עבור רופאי משפחה אינן עומדות בכך, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש פברואר בכתב העת JAMA Internal Medicine. מבין למעלה מ-400 הנחיות קליניות לטיפול תרופתי במחלות לא-מדבקות נפוצות, דוגמת מחלת לב, מחלת ריאות וסוכרת, פחות מ-100 הנחיות סווגו ככאלו באיכות גבוהה.

החוקרים בחנו באופן שיטתי 421 הנחיות קליניות לטיפול במחלות לא-מדבקות, המיועדות לרופאי משפחה. הם התבססו על כלי AGREE-II (Appraisal of Guidelines for Research and Evaluation Instrument) וזיהו גורמים הקשורים עם איכות ההנחיות הקליניות. מבין ההנחיות הקליניות, 213  (50.6%) פותחו ע”י איגודים מומחים, 239 (56.8%) היו גרסה ראשונה של ההנחיות ורק 214 (50.8%) דיווחו על מימון.

מהנתונים עולה כי מבין 421 ההנחיות הקליניות שנבחנו בסקירה הנוכחית, 99 הנחיות (23.5%) סווגו ככאלו באיכות גבוהה ו-322 (76.5%) סווגו כהנחיות באיכות נמוכה. מבין ההנחיות הקליניות שנכללו בסקירה, מדדי AGREE-II הממוצעים הגבוהים ביותר תועדו בתחומי בהירות הצגת הדברים (70%) והיקף ומטרת ההנחיות (61%). התחומים עם המדדים הנמוכים ביותר כללו ישימות (22%) וקפדנות (33%). גורמים שנקשרו עם איכות גבוהה של ההנחיות הקליניות כללו הנחיות שהוכנו ע”י למעלה מ-20 כותבים (יחס סיכויים של 9.08), פיתוח במרכזים ממשלתיים (יחס סיכויים של 10.38) ודיווח על מימון (יחס סיכויים של 10.34).

החוקרים לא זיהו קשר בין שנת הפרסום, אזור, גרסת ההנחיות והיקף ההנחיות ובין איכות ההנחיות הקליניות.

החוקרים כותבים כי על רופאי משפחה ועל קובעי מדיניות להיות מודעים להבדלים הניכרים באיכות הנחיות קליניות לרופאי משפחה, כאשר פחות מ-25% מההנחיות דורגו ככאלו באיכות גבוהה. הנחיות קליניות באיכות גבוה התאפיינו במספר גדול יותר של כותבים, שיוך למוסדות ממשלתיים ודיווח על מימון. מאחר והאזור בו פותחו ההנחיות לא נקשר עם איכות ההנחיות הקליניות, שיפור איכות ההנחיות הקליניות צריך לשמש כיעד בינלאומי.

JAMA Intern Med. Published online February 18, 2019.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה