כאב

השפעת טיפול תרופתי כנגד דלקת מפרקים שגרונית על מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית למחלה הריאומטית  (RMD Open)

במאמר שפורסם בכתב העת RMD Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולות עדויות התומכות ביעילות טיפול בתרופות ממשפחת ncs-DMARD (או Non-Conventional Synthetic Disease-Modifying Anti-Rheumatic Drugs) כנגד מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית לדלקת מפרקים שגרונית.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להערכת היעילות של תרופות ממשפחת ncs-DMARD בחולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית לדלקת מפרקים שגרונית, כולל Abatacept (אורנסיה), Rituximab (מבטרה), Tocilizumab (אקטמרה), מעכבי TNF ומעכבי JAK. הם ערכו חיפוש במאגרי PubMed, EMBASE, Cochrane Library ו-Web of Science לזיהוי מאמרים רלבנטיים שפורסמו עד תחילת יוני בשנת 2022.

הסקירה כללה 17 מחקרים עם 1,315 חולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית לדלקת מפרקים שגרונית.

בהשוואה לתחילת המחקר, לא תועדו שינויים משמעותיים במדדי FVC (או Forced Vital Capacity), מדד FEV1 (או Forced Expiratory Volume in 1 second) ויכולת דיפוזיה (Diffusion Lung Capacity for Carbon Monoxide, או DLCO) לאחר טיפול ב- ncs-DMARD (לבד או בשילוב עם טיפול קונבנציונאלי).

החוקרים מציינים כי מדד FVC עלה משמעותית בתת-קבוצה של חולים שטופלו ב-Rituximab (הבדל ממוצע של 4.62-, p=0.03). כמו כן, תוארו שיעורים נמוכים בהערכת התקדמות מחלה הדמייתית (יחס סיכויים של 0.792, p=0.015) ושיעורי תמותה עקב התקדמות מחלת ריאות אינטרסטיציאלית (יחס סיכויים של 0.049, p=0.000).

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול בתרופות ממשפחת ncs-DMARD בלבד או בשילוב עם טיפול קונבנציונאלי עשוי לשמש כגישה אופטימאלית ומבטיחה להתייצבות או שיפור מחלת ריאות אינטרסטיציאלית בחולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית לדלקת מפרקים שגרונית.

RMD Open, Oct 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה