כאב

האם שימוש בקנאביס מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח החלפת מפרק? (J Arthroplasty)

שימוש בקנאביס עשוי להיות מלווה בסיכון מוגבר לפקקת ורידים עמוקים, ניתוח חוזר, דלקת ריאות, אירועים מוחיים וסיבוכים לבביים לאחר ניתוח להחלפה מלאה של מפרק, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Arthroplasty.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית של הספרות לזיהוי מחקרים שפורסמו בין ינואר 2012 ועד יולי 2022 ודיווחו על שימוש בקנאביס והסיכון לסיבוכים, איזון כאב, צריכת אופיואידים, משך אשפוז, עלויות או תוצאות תפקודיות לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק. עוד הושלמה מטה-אנליזה להערכת הסיכון לסיבוכים על-רקע שימוש בקנאביס.

ניתוח הנתונים כלל מידע מ-19 מאמרים ומהתוצאות עלה קשר בין שימוש בקנאביס ובין סיכון מוגבר לפקקת ורידים עמוקים וניתוח חוזר בקרב חולים לאחר החלפה מלאה של הברך. בחולים לאחר ניתוח להחלפה מלאה של הירך תועד קשר דומה בין שימוש בקנאביס ובין הסיכון לפקקת ורידים עמוקים. עוד עולה מהנתונים קשר בין שימוש בקנאביס ובין סיכון מוגבר לתסחיף ריאתי לאחר ניתוח החלפת ברך או ירך, כמו גם סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים לאחר ניתוח החלפת ברך.

ממצאי המחקר מעידים כי שימוש בקנאביס מלווה בעלויות טיפול רפואי גבוהות יותר לאחר ניתוח החלפת ברך, אך ללא שינוי במדדי כאב, צריכת אופיואידים או עלויות טיפול בחולים לאחר ניתוח החלפת ירך. למרות שלא זוהו הבדלים במשך השהות או תוצאות תפקודיות עם שימוש בקנאביס, בחולים שהשתמשו בקנאביס ייתכן סיכון מוגבר לסיבוכי שתל, דלקת ריאות ואירועים מוחיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי המסר העיקרי של המחקר הוא קריאה לנקוט משנה זהירות, הם מדגישים כי אין מדובר בהוכחה לקשר סיבתי או כי קנאביס מעלה את הסיכון לסיבוכים, אלא כי קיים קשר בין קנאביס ובין הסיכון לסיבוכים. לפחות מנקודת המבט של הרופא המייעץ, חשוב להיות מודעים לקשר הנ”ל.

J Arthroplasty, Sep 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה