כאב

האם צריכת חלב עשויה להפחית את הסיכון לאבני מרה? (BMC Public Health)

 צריכת חלב מלווה בהפחתת הסיכון לאבני כליות בגברים ובנשים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BMC Public Health.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים מסין כי מחלת אבני מרה הינה אחת המחלות הנפוצות במערכת העיכול, כאשר מחקרים קודמים זיהו מספר גורמי סיכון להתפתחות אבני מרה, כולל מין נקבה, השמנה והזנת-יתר. חלק מהמומחים סבורים כי קיים קשר הדוק בין הרגלי התזונה ובין היארעות אבני מרה וכי הרגלי תזונה מהווים את אחד מגורמי הסיכון ההפיכים למחלה זו.  עם זאת, אין מידע רב ממחקרים קודמים אודות הקשר בין אבני מרה ובין צריכת חלב.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הנתונים ממאגר National Center for Health Statistics לשנים 2017 עד 2020, אשר כללו מידע אודות 7,147 גברים ו-7,575 נשים, במטרה לבחון את הקשר האפשרי בין צריכת חלב ובין הסיכון לאבני מרה.

מהנתונים עולה כי שיעורי הימצאות אבני מרה עמדו על 10.96% בכלל אוכלוסיית המחקר, 15.18% בקרב נשים ו-6.48% בגברים. שיעורי הימצאות אבני מרה השתנו משמעותית בין קבוצות הגיל, ללא תלות במגדר, עם שיעורי הימצאות נמוכים יותר במבוגרים בגילאי 18 עד 65 שנים, בהשוואה לאלו בגילאי 65 שנים ומעלה.

בהשוואה לאלו שצרכו חלב לעיתים רחוקות, צריכת חלב בתדירות של פעם בשבוע ומעלה לוותה בסיכון מופחת לאבני מרה בנשים (יחס סיכויים של 0.74, רווח בר-סמך 95% של 0.61-0.90) לאחר תקנון למשתנים שונים.

בקרב גברים, צריכת חלב לוותה בירידה בסיכון לאבני מרה בהיקף שנע בין 18% (יחס סיכויים של 0.82, רווח בר-סמך 95% של 0.70-0.97) ועד 31% (יחס סיכויים של 0.69, רווח בר-סמך 95% של 0.58-0.83), לאחר תקנון למשתנים.

החוקרים מציעים כי ההשפעה המגנה של חלב מפני אבני מרה עשויה לנבוע מהכמות המשמעותית של מינרלים, חלבונים ושומנים בחלב, אלו עשויים להשפיע על הרכב המרה, להגדיל הפרשת חומצות מרה, להפחית סטורציה מרה ופוטנציאל התפתחות אבני מרה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שניתוח מהווה את הטיפול העיקרי במקרים של אבני מרה, למניעת המחלה מלכתחילה ישנה חשיבות רבה. מהממצאים הנוכחיים עולה כי צריכת חלב עשויה לשמש כהתערבות זולה וקלה למניעת התפתחות מחלת אבני מרה, הן בגברים והן בנשים. עם זאת, דרושים מחקרים נוספים במטרה לאשר את ממצאי המחקר ולהבין טוב יותר את הפתוגנזה של התפתחות אבני מרה.

BMC Public Health, Aug 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה