כאב

מדדים חדשים לחיזוי דלקת מפרקים (Annals of Internal Medicine)

מחקר חדש שנערך באנגליה הראה כי שני מדדים שונים, פשוט ומקיף, יכולים לנבא דלקת מפרקים (IA - Inflammatory Arthritis) בקרב אנשים שנמצאים בסיכון גבוה למחלות הקשורות למערכת החיסון

מחקר חדש שנערך באנגליה ופורסם ב-Annals of Internal Medicine, הראה כי שני מדדים שונים, פשוט ומקיף, יכולים לנבא דלקת מפרקים (IA – Inflammatory Arthritis) בקרב אנשים שנמצאים בסיכון גבוה למחלות הקשורות למערכת החיסון. המדד הפשוט התבסס על סמנים ביולוגיים נפוצים, בעוד המדד המקיף כלל גם גנטיקה וביצוע אולטרסאונד. פרופסור חבר, קווין דין, יו”ר לראומטולוגיה בקמפוס הרפואי של אוניברסיטת קולורדו באורורה שלא היה מעורב במחקר אך סקר טיוטה ראשונית של המאמר, אמר כי “המדדים עשויים לסייע בזיהוי אנשים שניתן לתת להם טיפול ראשוני וכן באיתור מטופלים בסיכון גבוה יותר שיש להפנותם לראומטולוג”.

המחקר כלל 455 משתתפים מיוני 2008 עד נובמבר 2021 עם תסמינים חדשים המערבים שרירים ושלד, בדיקה חיובית ל-anti-CCP וללא סינוביטיס. החוקרים פיתחו שני מדדים שונים, מדד פשוט לזיהוי אנשים עם סיכון נמוך יותר ל-IA ומדד מקיף לזיהוי אנשים עם סיכון גבוה יותר. המדד הפשוט התבסס על רמת anti-CCP, ערכי Rheumatoid Factor (RF), נוקשות בוקר ו-ESR. בנוסף לאלו, המדד המקיף הכיל גם היסטוריית עישון, שינויים הנראים באולטרסאונד, סמנים גנטיים לדלקת מפרקים שגרונית ועוד.

תוצאות המחקר הראו כי המדד הפשוט זיהה 249 אנשים בסיכון נמוך, שהוגדרו כבעלי סיכוי של פחות מ-10% לפתח IA תוך שנה, עם תוצאה שלילית שגויה (false-negative) של 5%. מדד זה עשוי לעזור לרופא להחליט אילו מטופלים אינם נדרשים להמשיך טיפול אצל רופא מומחה למרות שיש להם כמה גורמי סיכון. המדד המקיף זיהה 119 אנשים בסיכון גבוה, שהוגדרו כבעלי סיכוי של 50% או יותר לפתח IA תוך 5 שנים, עם תוצאה חיובית שגויה (false-positive) של 29%. יש לציין כי מתוך קבוצה זו, 40% פיתחו IA תוך שנה, ו-71% פיתחו IA תוך 5 שנים.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה