כאב

ההשפעה של תרופות להורדת לחץ דם למניעת מיגרנה אפיזודית (Cephalalgia)

במאמר שפורסם בכתב העת Cephahalgia מדווחים חוקרים מאוסטרליה כי בקרב חולים עם מיגרנה אפיזודית, מגוון רחב של תרופות להפחתת לחץ דם עשויות להפחית את תדירות כאבי ראש, כולל חסמי-אלפא, חסמי קולטן אנגיוטנסין, חסמי בית וחסמי תעלות סידן.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום ישנן תרופות מעטות הפועלות להפחתת לחץ דם ומומלצות למניעת מיגרנה. כאשר לא ידוע עם התועלת תקפה גם למשפחות או תרופות אחרות. הם השלימו חיפוש במאגרי Embase, MEDLINE ו-Cochrane Central Register of Controlled Trials לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת ההשפעה של תרופות להפחתת לחץ דם לעומת פלסבו במשתתפים עם מיגרנה אפיזודית.

החוקרים אספו נתונים אודות ארבעה תוצאים: מספר ימי מיגרנה או כאבי ראש בחודש, מספר כאבי ראש או התקפי מיגרנה בכל חודש.

הסקירה כללה 50 מחקרים, שכללו 60 השוואות גיל המשתתפים הממוצע עמד על 39 שנים ו-79% היו נשים.

מספר ימי כאב ראש בחודש היה נמוך יותר בכל משפחות התרופות לעומת פלסבו וההבדל היה מובהק סטטיסטית בכלל הקבוצות למעט אחת: חסמי אלפא (יחס סיכויים של 0.7-, רווח בר-סמך 95% של 1.2- עד 0.1-(, מעכבי ACE (יחס סיכויים של 1.3-, רווח בר-סמך 95% של 2.0- עד 0.2), חסמי קולטן אנגיוטנסין (יחס סיכויים של 1.8-, רווח בר-סמך 95% של 1.6- עד 0.1-), חסמי ביתא (יחס סיכויים של 0.4-, רווח בר-סמך 95% של 0.8- עד 0.0) וחסמי תעלות סידן (יחס סיכויים של 1.8-, רווח בר-סמך 95% של 3.4- עד 0.2-).

הבדל ממוצע מתוקן היה קטן יותר עם כל משפחות התרופות והיה משמעותי סטטיסטית עם מספר תרופות ספציפיות: Clonidine, Candesartan, Atenolol, Bisoprolol, Metoprolol, Propranolol, Timolol, Nicardipine ו-Verapamil.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי מספר משפחות תרופות לטיפול בלחץ דם עשויות להביא להפחתת תדירות כאבי ראש בחולים עם מיגרנה אפיזודית.

Cephalalgia. 2023 Jun

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה