כאב

מעכבי JAK בהשוואה למעכבי TNF והקשר לסרטן (British Society for Rheumatology)

פסוריאזיס
מטה-אנליזה שהוצגה במפגש השנתי של האגודה הבריטית לראומטולוגיה הראתה כי מעכבי JAK נקשרו לסיכון גבוה יותר לסרטן מאשר מעכבי TNF

מטה-אנליזה שהוצגה במפגש השנתי של האגודה הבריטית לראומטולוגיה (BSR – British Society for Rheumatology) בשנת 2023 הראתה כי מעכבי JAK נקשרו לסיכון גבוה יותר לסרטן מאשר מעכבי TNF.  המחקרים שנכללו, העריכו את השימוש במעכבי JAK בהתוויות שונות כגון דלקת מפרקים שגרונית, דלקת מפרקים פסוריאטית, פסוריאזיס, מחלות מעי דלקתיות, אטופיק דרמטיטיס ועוד. התוצאות הראו כי מעכבי JAK קשורים להתפתחות של סרטן כלשהו עם יחס סיכון (RR) של 1.63 בהשוואה למעכבי TNF (95% CI 1.27-2.09).עם זאת, השימוש במעכבי JAK לא הראה קשר מובהק לסיכון מוגבר לסרטן בהשוואה למתוטרקסט (RR 1.06, 95% CI 0.58-1.94) או פלצבו (RR 1.16, 95% CI 0.75-1.80).

ד”ר אנורג בהרדוואג’, ראומטולוג בבית החולי בסילדון, אנגליה, סובר כי “מטופלים רבים מביעים דאגה ביחס לתרופות ולהשפעותיהן, אך יתכן שהמערכת החיסונית היא זו שמהווה את השחקן העיקרי בהתפתחות מחלת הסרטן”. הוא הוסיף ש”אמנם ישנם מחקרים המייחסים סיכון מוגבר לסרטן בעקבות נטילת DMARDs (Disease-Modifying AntiRheumatic Drugs) או תרופות ביולוגיות אחרות, אך מצד שני, ייתכן והתרופות הללו ניתנות מראש למטופלים שחלו במחלה אימונולוגית חמורה יותר. ישנה האפשרות שככל שהמחלה האימונולוגית חמורה יותר או פעילה יותר, כך הסיכוי לסרטן גבוה יותר, ללא תלות בטיפול התרופתי”.

החשש אודות הסיכון האפשרי הגבוה להתפתחות סרטן בעקבות נטילת מעכבי JAK בהשוואה למעכבי TNF הועלה בעקבות פרסום נתונים ממחקר ORAL Surveillance שהצביע על סיכון מוגבר לממאירות עקב נטילת Tofacitinib.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה