כאב

תרופות אנטיביוטיות אחראיות ליותר מרבע ממקרי SJS/TEN ברחבי העולם (JAMA Dermatology)

טיפול בתרופות אנטיביוטי נקשר עם 28% מכלל המקרים של SJS/TEN (או Stevens-Johnson Syndrome/Toxic Epidermal Necrolysis), כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה ראשונה להערכת שיעורי הימצאות SJS/TEN על-רקע טיפול אנטיביוטי ברחבי העולם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי SJS/TEN הינה הצורה החמורה ביותר של תגובת רגישות-יתר לטיפול תרופתי ותרופות אנטיביוטיות מהוות גורם סיכון חשוב.

הסקירה כללה 38 מחקרים שפורסמו בין 1987 עם 2,917 חולים מלמעלה מ-20 מדינות.

מהנתונים עולה כי 86% מכלל מקרי SJS/TEN קשורים עם טיפול בתרופה יחידה, כאשר ביתר המקרים התגובה העורית נקשרה עם מספר תרופות, זיהומים, או סיבות אחרות. למעלה מרבע מהחולים הללו (28%) קיבלו טיפול אנטיביוטי, כאשר סולפונאמידים הם המשפחה הנפוצה ביותר שהובילה להופעת SJS/TEN.

תרופות ממשפחת סולפונואמידים אחראיות ל-32% מהמקרים על-רקע טיפול אנטיביוטי, אשר היוו כ-11% מכלל מקרי SJS/TEN במחקר זה. תרופות ממשפחת פניצילין היו הבאות בתור ונקשרו עם 22% מהמקרים על-רקע טיפול אנטיביוטי, לאחריהן תרופות ממשפחת צפלוספורינים (11%), פלאורוקווינולונים (4%) ומאקרולידים (2%).

מניתוח לפי תת-קבוצות לפי גיל עלה כי אין הבדל בשיעור המקרים על-רקע טיפול אנטיביוטי בין מבוגרים ובין ילדים.

עם זאת, החוקרים זיהו הבדלים בין משפחות תרופות אנטיביוטיות שונות. סולפונואמידים היו אחראיים ל-54% מהתגובות על-רקע טיפול אנטיביוטי בילדים, זאת בהשוואה ל-25% בלבד מהמקרים במבוגרים, אך במבוגרים תועד סיכוי הרבה יותר גבוה למעורבות צפלוספורינים (23%) ופלאורוקווינולונים (5%) בהשוואה לילדים (2% ו-0%, בהתאמה). מקרים של SJS/TEN על-רקע מאקרולידים היו נפוצים יותר בילדים (18% לעומת 1%), בעוד ששיעור המקרים המיוחסים לפניצילין עמד על 18% בשתי הקבוצות.

מניתוח נוסף לפי תתי-קבוצות עלה כי שיעור המקרים של SJS/TEN על-רקע טיפול אנטיביוטי היה הגבוה ביותר ביבשת אוסטרליה (43%), אך זאת על-סמך מחקר יחיד שכלל 42 חולים. בצפון אמריקה השיעור היה מעט נמוך יותר (37%), אך הסקירה כללה 14 מחקרים ו-932 חולים.

משנת 2000 חלה ירידה ברחבי העולם בהיקף הטיפול האנטיביוטי בתכשירים ממשפחת סולפונאמידים, זאת למרות מגמת עליה בהיקף השימוש במשפחות תרופות אנטיביוטיות אחרות. תרופות אנטיביוטיות עדיין מהוות את התרופות הנפוצות ביותר האחראיות להתפתחות SJS/TEN הן במבוגרים והן בילדים ברחבי העולם.

JAMA Dermatology, Feb 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה