כאב

מיגרנה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (Front Cardiovasc Med)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Frontiers in Cardiovascular Medicine עולה כי מיגרנה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלות לב וכלי דם מהוות גורם מוביל לתחלואה ותמותה ברחבי העולם. מיגרנה הינה הפרעה נוירולוגית נפוצה המתאפיינת בהתקפים חוזרים של כאבי ראש עזים, אך ההשפעה על מחלות לב וכלי דם אינה ידועה. לאור זאת, במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין מיגרנה ובין מחלות לב וכלי דם.

מחקר החתך כלל נתונים אודות 5,692 משתתפים בגילאי 20 שנים ומעלה שלקחו חלק בסקרי NHANES (או National Health and Nutrition Examination Survey) לשנים 1999-2004. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין מיגרנה ובין מחלות לב וכלי דם וניתוח לפי תתי-קבוצות שימש להערכת ההשפעה של מספר ערפלנים על הקשר הנ”ל.

מדגם המחקר כלל 5,692 משתתפים, כאשר שיעורי הימצאות מחלות לב וכלי דם עמדו על 13.3%. משתתפים עם מחלות לב וכלי דם נטו להיות מבוגרים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של גברים, השכלה גבוהה יותר, עישון בעבר ושתיית אלכוהול, עם היקף מותניים גדול יותר, פחות פעילות גופנית, רמת טריגליצרידים וקריאטינין גבוהה יותר ורמת HDL וקצב פינוי גלומרולארי נמוכות יותר.

לאחר שנלקחו בחשבון כל הערפלנים האפשריים, החוקרים מצאו כי מיגרנה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (יחס סיכויים של 2.77, רווח בר-סמך 95% של 1.56-4.90).

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה סיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם בנשים, באלו מעל גיל 60 שנים ובחולים עם מדד מסת גוף נמוך יותר (עד 30 ק”ג/מ2), קצב פינוי גלומרולארי משוער גבוה יותר (מעל 90 מ”ל/דקה), יתר לחץ דם והיפרליפידמיה וללא סוכרת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על קשר חיובי בין מיגרנה ובין מחלות לב וכלי דם במדגם ארצי מייצג של מבוגרים בארצות הברית. תוצאות המחקר מדגישות כי מיגרנה הינה גורם סיכון חשוב למחלות לב וכלי דם.

 

Front Cardiovasc Med. 2022 Nov 24

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה