כאב

מעכבי TNF והקשר להופעת טרשת נפוצה (Neurology)

מחקר חדש מראה שמעכבי גורם נמק גידולי מסוג אלפא (TNF-alpha) קשורים לסיכון מוגבר לטרשת נפוצה (MS), במיוחד בקרב חולים עם מחלה ראומטית (RD)

מחקר חדש שפורסם ב-Neurology מראה שמעכבי גורם נמק גידולי מסוג אלפא (TNF-alpha) קשורים לסיכון מוגבר לטרשת נפוצה (MS), במיוחד בקרב חולים עם מחלה ראומטית (RD). כאשר החוקרים סרקו מאגרי מידע רפואיים בחיפוש אחר מידע על חולים עם RD ומחלת מעי רגיז (IBD) הנוטלים תרופות מסוג אנטי-TNF-alpha לצד בקרות תואמות במחקר עוקבה פרוספקטיבי, הם מצאו סיכון מוגבר לטרשת נפוצה בחולי RD.

תרופות מסוג אנטי-TNF-alpha ניתנות לעתים קרובות כדי לעצור דלקת בהפרעות חיסוניות כרוניות כגון דלקת מפרקים שגרונית, מחלות מעי דלקתיות (IBD), פסוריאזיס ו-ankylosing spondylitis. מחקר קודם העלה חשד לסיכון מוגבר לטרשת נפוצה עם שימוש בתרופות אנטי-TNF-alpha בדגימות קטנות. לכן, החוקרים ניגשו למאגרי מידע מקושרים לאוכלוסייה המכילים מידע על ביקורי רופאים, אשפוזים, נתונים דמוגרפיים ותרופות. הם חיפשו מידע על חולים שאובחנו עם RD ו-IBD בין ינואר 2000 למרץ 2018 ולאחר מכן קבעו מקרים חדשים של טרשת נפוצה בשתי קבוצות המחלה עם לפחות שלוש רשומות אשפוז הקשורות לטרשת נפוצה, אשפוזים או תביעות מרשם לטרשת נפוצה. התרופות נגד TNF-alpha ניתנו בשנתיים שקדמו להופעת טרשת נפוצה, וכללו adalimumab, certolizumab, etanercept, infliximab ו-golimumab. כך, לכל מקרה של טרשת נפוצה הותאמו עד חמישה נבדקי ביקורת בגילאים דומים שלא קיבלו תרופות אנטי-TNF-alpha, עם משך מחלת RD או IBD דומה, ואותו מקום מגורים משוער. החוקרים זיהו כמעט 300,000 חולים עם RD. במהלך המעקב, 462 מהם פיתחו טרשת נפוצה (80% נשים, גיל ממוצע 47) והותאמו ל-2300 מקרי ביקורת עם RD (60% נשים, גיל ממוצע 47).

לאחר התאמה למשתנים שיכולים להשפיע על הסיכון לפתח טרשת נפוצה, החוקרים גילו שלאנשים עם RD שנטלו מעכב TNF-אלפא היה סיכון מוגבר של 105% לפתח טרשת נפוצה בהשוואה לאנשים עם RD שלא נטלו אותו. יש לציין כי החוקרים ציינו סיכון מוגבר קטן יותר לטרשת נפוצה בקבוצה עם IBD, אך הממצאים לא הגיעו למובהקות סטטיסטית.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-Neurology

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה