כאב

איכות שינה ירודה מעלה את הסיכון למיגרנה (Front Neurol)

איכות שינה ירודה מלווה בעליה מובהקת סטטיסטית בסיכון להתפתחות מיגרנה ובנטל על-רקע מיגרנה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Neurology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע היטב כי קיים קשר דו-כיווני בין מיגרנה ובין שינה. עם זאת, אין מחקרים רבים להערכה שיטתית של הקשר בין איכות השינה ובין הסיכון להתפתחות מיגרנה, כמו גם את ההבדלים לפי גיל ומין. בנוסף, אין מידע רב אודות הקשר בין איכות השינה ובין הנטל על-רקע מיגרנה.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין איכות שינה ובין הסיכון להתפתחות מיגרנה, כמו גם את ההבדלים במין וגיל. בנוסף, הם בחנו את הקשר בין איכות השינה ובין מדד כאב, חומרת מיגרנה, מוגבלות, השפעה על כאבי ראש, איכות חיים, חרדה ודיכאון בחולים עם מיגרנה.

מדגם המחקר כלל 134 חולים עם מיגרנה ו-70 ביקורות בריאות ותואמות בגיל ומין. איכות השינה נקבעה על-פי מדד PSQI (או Pittsburgh Sleep Quality Index) וניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין איכות השינה ובין הסיכון להתפתחות מיגרנה ונטל מיגרנה.

מהנתונים עולה כי שכיחות איכות שינה ירודה בחולי מיגרנה הייתה גבוהה יותר משמעותית בהשוואה לשכיחות המדווחת באלו ללא מיגרנה (p<0.001). לאחר תקנון לערפלנים שונים, הסיכון למיגרנה על-רקע איכות שינה ירודה נותר גבוה כמעט פי ארבע (יחס סיכויים של 3.98) בהשוואה לאלו עם איכות שינה טובה.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלו אינטראקציות משמעותיות בין איכות שינה ירודה ובין הסיכון למיגרנה לפי מין, מגדר ורמת השכלה, כאשר בנשים תועדה קורלציה בולטת יותר, כמו גם באלו לאחר גיל 33 שנים ובנוכחות רמת השכלה נמוכה יותר.

מניתוח רב-משתני עלה כי איכות שינה ירודה נקשרה באופן מובהק סטטיסטית עם סך נטל הכאב, חומרת מיגרנה, השפעת כאבי ראש, איכות החיים, חרדה ודיכאון בחולים עם מיגרנה (p<0.05).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על הקשר בין איכות השינה, מיגרנה ונטל מיגרנה. כמו כן, ממצאים אלו תומכים בחשיבות PSQI ככלי הערכה חשוב למניעה מוקדמת וטיפול בחולים עם מיגרנה.

 

Front Neurol, Aug 26, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה