כאב

הבדלים בתוצאות מערכות גירוי חוט השדרה הממוקמות באופן זמני או קבוע (Spine)

מנתונים פרוספקטיביים חדשים שפורסמו בכתב העת Spine עולה כי ישנם הבדלים בהקלה על התסמינים בין הצבה מילעורית לעומת הצבה קבועה של מערכות SCS (Spinal Cord Stimulators) במהלך שישה שבועות לאחר-ניתוח. הבנת הבדלים אלו עשויה לסייע בייעוץ הולם להקלה על כאב בתקופה האקוטית לאחר התערבויות כירורגיות.

במסגרת המחקר הרטרוספקטיבי ביקשו החוקרים לבחון ולאפיין את ההבדלים בין הקלה בכאב בעקבות תקופת ניסיון של שימוש במערכת SCS מילעורית, אל מול תוצאות הצבה קבועה של מערכת לגירוי חוט השדרה לאורך עד שישה שבועות לאחר התערבות ניתוחית.

החוקרים סקרו את הרשומות הרפואיות של 241 חולים עם ניסיון מוצלח של טיפול ב-SCS, אשר בהמשך הוצבה באופן קבוע ע”י מנתח מיומן דרך חתך פתוח. הם אספו את הנתונים הדמוגרפיים, מדדי NRS (Numerical Rating System) להערכת כאב, מדדי ODI (Oswestry Disability Index) ושימוש בתרופות אופיואידיות לפני הניסוי, לאחר הניסוי ולפני הצבה קבועה ולאחר הצבה קבועה של מערכת SCS.

מבין 100 המשתתפים שנכללו במחקר, ב-60 תועד ניתוח כושל של עמוד שדרה מותני. הצבת מערכת SCS לניסיון הובילה לירידה גדולה יותר משמעותית במדדי כאב, בהשוואה להצבת גירוי קבוע של חוט השדרה (חציון של 4 לעומת 2 נקודות). לא תועדו הבדלים בשינויים במדדי ODI.

החוקרים מדווחים עוד כי חלה ירידה גדולה יותר משמעותית בשימוש בתרופות להקלה על כאב לאחר ניסיון טיפול במערכות SCS, בהשוואה למצב לאחר הצבה קבועה של גירוי חוט שדרה (P=0.028).

סיבוכים תועדו ב-22 חולים (22%), כאשר 15 חולים התלוננו על כאב ממושך באתר הניתוח.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאים אלו עשויים לסייע בהבנה טובה יותר של התגובה לטיפול במערכות גירוי חוט-שדרה ולסייע בייעוץ לאחר-ניתוח והתאמת ציפיות המטופלים.

Spine. 2019;44(11):E687-E692

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה