כאב

במאמר סקירה חדש קוראים מומחים להכרה רבה יותר בחשיבות איבחון וטיפול באנדומטריוזיס (Am J Obstet Gynecol)

במאמר סקירה חדש, שפורסם בכתב העת American Journal of Obstetrics and Gynecology, כותבים מומחים כי יש להגדיל את תשומת הלב לחוסר המודעות אודות אבחנת אנדומטריוזיס, מתן מענה לצרכים שלא זוכים להתייחסות וזיהוי מכשולים בטיפול בנשים אלו, כאשר המטרה היא להביא לשיפור במחקר, אבחנה וטיפול במצב זה. 

המומחים מסבירים כי אנדומטריוזיס הינה מחלה דלקתית סיסטמית וכרונית, בה נגעים דמויי רירית רחם גדלים מחוץ לרחם וגורמים כאב כרוני. ברחבי העולם כ-200 מיליון נשים הסובלות מהפרעה זו, ששכיחותה נעה סביב 10% מהנשים בגיל הפוריות.  התסמינים הנפוצים כוללים כאבי מחזור, כאב בזמן קיום יחסי מין, כאב אגני כרוני, הפרעות פוריות, כאבי גב וכאבים בעת מתן שתן או פעילות מעיים.

מחלה זו כרוכה בנטל משמעותי עבור הנשים ותורמת רבות להוצאות טיפול רפואי ואובדן יצרנות. עם זאת, הציבור והרופאים לעיתים קרובות אינם מעניקים את החשיבות הראויה לתסמיני אנדומטריוזיס והסטיגמה סביב ביוץ מהווה מכשול נוסף.

כ-95% מהנשים עם אנדומטריוזיס סובלות מבעיות רפואיות אחרות ומצב זה מלווה בסיכון מוגבר למחלות אחרות, כולל ממאירויות מסוימות, לופוס, דלקת מפרקים שגרונית ומחלות לב וכלי דם.

דרושים כלים קליניים לא-פולשניים טובים יותר, במטרה לסייע באבחנה מוקדמת יותר ולהימנע מאבחנה שגויה.  כיום אין שאלות סקר תקפות לאנדומטריוזיס והדרך היחידה לאבחן באופן דפיניטיבי את המחלה הוא באמצעות לפרוסקופיה, אשר אינה זמינה לכלל הנשים.

נושא חשוב נוסף שאינו זוכה למענה מספק נוגע לטיפול בנשים אלו. הכותבים טוענים כי דרושות אפשרויות טיפול טובות יותר לנשים שאינן סובלות או אינן מגיבות לטיפולים הנוכחיים ולאלו המנסות להרות.  על-פי הנתונים הקיימים, 11-19% מהנשים מדווחות כי הטיפול התרופתי לא מביא להקלה בכאב ומרבית הטיפולים לאנדומטריוזיס אסורים לשימוש בנשים המנסות להרות.

                        

אנדומטריוזיס בדרגה חמורה הינה גם הסיבה המובילה לכריתת רחם בנשים בגילאי 30-40 שנים, אך גם גישה דרסטית זו אינה מובילה לריפוי בכלל הנשים, עובדה המדגישה את הצורך הדחוף בשיפור ההדרכה והניהול של נשים אלו.

Am J Obstet Gynecol. Published online February 18, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה