כאב

השמנה אחראית לקרוב לאחד מכל עשרים מקרים של סרטן ברחבי העולם (CA Cancer J Clin)

משקל עודף אחראי לכ-4% מכלל מקרי הסרטן ברחבי העולם ולשיעור גדול עוד יותר של ממאירויות שאובחנו במדינות מתפתחות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת CA: A Cancer Journal for Clinicians.

נכון לשנת 2012, משקל עודף היה אחראי לכ-544,300 ממאירויות שאובחנו כל שנה ברחבי העולם. בעוד שאלו עם עודף-משקל או השמנת-יתר תרמו ל-1% בלבד ממקרי סרטן במדינות בעלות הכנסה נמוכה, הם תרמו ל-7-8% מהממאירויות שאובחנו בחלק מהמדינות בעלות הכנסה גבוהה במערב אירופה, המזרח התיכון וצפון אפריקה.

החוקרים מדווחים כי שיעור המטופלים בעלי עודף-משקל והשמנת-יתר מצוי במגמת עליה מהירה במרבית המדינות ובכלל האוכלוסיות. עליה זו הייתה בולטת במיוחד בחלק מהמדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית, אשר אימצו אורח חיים מערבי עם פעילות גופנית מעטה וצריכה רבה של מוצרי מזון לא-בריאים.

העליה המקבילה בעודף משקל כמעט בכל המדינות נובעת ברובה משינויים במערכת המזון העולמית, אשר מעודדת מוצרי מזון בעלי אנרגיה-צפופה, לצד הפחתת הזדמנויות לפעילות גופנית. עודף-משקל והשמנת-יתר נקשרו באופן ברור עם סיכון מוגבר ל-13 ממאירויות של השד, מעי גס ורקטום, רחם, וושט, כיס מרה, כליות, כבד, שחלות, לבלב, קיבה  ובלוטת תריס, מוח וחוט שדרה, כמו גם ממאירויות של תאי דם.

לאחרונה, מספר מחקרים קשרו גם בין עודף משקל ובין סיכון מוגבר לסרטן ערמונית, כמו גם ממאירויות של חלל הפה והגרון.

החוקרים מציינים כי עושר ארצי הינו מניע משמעותי לאוכלוסיה שמנה. השינויים הכלכליים לכלכלה עשירה יותר הובילו לכך שהסביבה תומכת בהשמנה; כל עליה בהכנסה של 10,000 דולרים לראש מלווה בעליה של 0.4 במדד מסת הגוף במבוגרים.

דו”ח זה מספק עדות חדשה לצורך בשינוי מדיניות לעידוד אכילה בריאה ופעילות גופנית כאמצעי להילחם בהשמנה ולהפחית את הנטל העולמי של מחלות ממאירות. התערבויות תזונתיות עשויות לכלול חקיקה לאסור שימוש בשומן-טראנס במזון; הפחתת צריכת סוכר דרך מיסוי על משקאות ממותקי-סוכר; תמריצים להגדלת צריכת פירות וירקות; והגבלת גודל האריזות והמנות לצמצום צריכה אנרגטית והפחתת הסיכון לעודף משקל.

התערבויות המתמקדות בפעילות גופנית עשויות לכלול עידוד תכנון עירוני עם מדרכות רחבות, תחבורה ציבורית זמינה וזמינות רבה של חללים פתוחים, פארקים ומקומות להליכה ורכיבה.

על-בסיס ממאירויות בלבד, הדו”ח תומך בהקצאת משאבים משמעותית למלחמה כנגד מגיפת ההשמנה העולמית ומאמצים אלו צריכים להתגבר על מספר גורמים התומכים ביצירת קהילה הנוטה להשמנה.

CA Cancer J Clin 2018

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

הנכם מוזמנים למחשבון הפחתת סיכון לתחלואה שפיתחנו בשיתוף עם טבע המאפשר לרופא המטפל להציג למטופל שלו את הירידה בסיכון למחלות הקשורות להשמנה (כולל סוגי סרטן שונים) על בסיס גיל ומין המטופל וצפי הירידה במשקל. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מה בין רמות חומצה אורית בדם ובין הסיכון לסרטן שד? (Am J Med Sci)

    מה בין רמות חומצה אורית בדם ובין הסיכון לסרטן שד? (Am J Med Sci)

    מנתונים שפורסמו בכתב העת American Journal of the Medical Sciences עולה כי רמות גבוהות של חומצה אורית בדם עשויות להפחית את הסיכון להיארעות סרטן שד בנשים, רמז להשפעה מגנה של חומצה אורית בדם מפני המחלה הממארת בנשים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תתכן מעורבות של רמות חומצה אורית בדם בהתפתחות ממאירות בשל עיכוב עקה חמצונית, […]

  • הנציבות האירופית אישרה את משלב Osimertinib עם כימותרפיה כקו-ראשון לטיפול בסרטן ריאות מתקדם עם מוטציית EGFR (מתוך הודעת הנציבות האירופית)

    הנציבות האירופית אישרה את משלב Osimertinib עם כימותרפיה כקו-ראשון לטיפול בסרטן ריאות מתקדם עם מוטציית EGFR (מתוך הודעת הנציבות האירופית)

    הנציבות האירופית (European Commission) אישרה את מתן Osimertinib (טאגריסו) בשילוב עם Pemetrexed וכימותרפיה על-בסיס פלטינום כקו טיפול ראשון במבוגרים עם סרטן ריאות מתקדם מסוג NSCLC (או Non-Small Cell Lung Cancer) חיובי למוטציית EGFR עם עדות למוטציות L858R או מחיקות אקסון 19. המומחים מסבירים כי אבחנת סרטן ריאות באירופה עולה על 450,000 מקרים בשנה. כ-10-15% מהחולים […]

  • חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לפני הלידה לחומר חלקיקי בקוטר של עד 2.5 מיקרומטר מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של שיתוק מוחין בצאצא, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לפני הלידה למזהמים באוויר ובין הסיכון לשיתוק מוחין בלמעלה ממיליון לידות במועד באונטריו, קנדה, בין 2002 ועד 2017. חשיפה לפני […]

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • טיפול ב-Tirzepatide טוב יותר מ-Semaglutide להפחתת משקל (JAMA Internal Medicine)

    טיפול ב-Tirzepatide טוב יותר מ-Semaglutide להפחתת משקל (JAMA Internal Medicine)

    במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שטופלו ב- Tirzepatide תועד סיכוי גדול יותר משמעותית להשגת ירידה של לפחות 5%, 10% ו-15% ממשקל הגוף, בהשוואה לאלו שטופלו ב-Semaglutide, ללא תלות בנוכחות או העדר סוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine. מחקר העוקבה כלל מבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שהחלו טיפול ב-Semaglutide (אוזמפיק) […]

  • שילוב Sorafenib עם TACE משפר הישרדות חולים עם הישנות סרטן כבד (JAMA Oncol)

    שילוב Sorafenib עם TACE משפר הישרדות חולים עם הישנות סרטן כבד (JAMA Oncol)

    בהשוואה ל-TACE (או Transarterial Chemoembolization) בלבד, שילוב Sorafenib עם TACE עשוי להביא לשיפור ההישרדות הכוללת והישרדות ללא התקדמות מחלה בחולים עם הישנות סרטן כבד בשלב בינוני עם חדירה מיקרווסקולארית, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Oncology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם הישנות סרטן כבד בשלב בינוני הפרוגנוזה אינה טובה, כאשר TACE […]

  • טיפול בתרופות להפחתת משקל עשוי להפחית את הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת (JAMA Netw Open)

    טיפול בתרופות להפחתת משקל עשוי להפחית את הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת (JAMA Netw Open)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי טיפול בתכשירים ממשפחת GLP-1RA בחולים עם סוכרת מסוג 2 עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות מחלות ממאירות שנקשרו עם השמנה, בהשוואה לטיפול באינסולין. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 הם תכשירים המשמשים לטיפול בהשמנה וסוכרת, כאשר המשפחה כוללת את התכשירים Wegovy, Ozempic, Zepbound […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה