כאב

תוצאות ניתוח לייצוב פיקה המשלב ארבעה מרכיבים בילדים הלוקים באי יציבות חוזרת של הפיקה/מאת ד”ר אבי פנסקי, עורך אורתופדיה

שכיחות פריקת פיקה בילדים מוערכת בכ 0.04%. מתוך אלו בכ 38% תתרחש פריקה חוזרת של הפיקה.

הטיפול השגור בפריקה ראשונה הוא שמרני. במספר מקרים מומלץ טיפול כירורגי. מקרים אלו כוללים שבר אוסטיאוכונדרלי, אי יציבות קיצונית של הפיקה, או מקרים בהם אין שיפור לאחר טיפול שיקומי.

תוארו שיטות כירורגיות מרובות לייצוב הפיקה, אלו כוללות ניתוחים לחלק המקורב של הפיקה (גיד 4 ראשי למשל) ניתוחים לחלק הרחיקני (גיד פיקה) שחרור לטרלי ושחזור ליגמנט פטלופימורלי מדיאלי.

מטרת המאמר הייתה לתאר את ניסיון המחברים בניתוח בו מבוצעות 4 פעולות לייצוב הפיקה: 1. שחרור לטרלי 2. משיכת חיבור הווסטוס לטרליס לפיקה לכיוון מדיאלי ע”י חיבורו לווסטוס מדיאליס אובליק 3. קיצור הליגמנט הפטלרי המדיאלי 4. העברת המחצית הלטרלית של גיד הפיקה לחיבור מדיאלי יותר בגבשושית הטיביאלית. 

שיטות: נכללו 12 מטופלים (16 ברכיים) שטופלו בין השנים 2009-2014 בשל אי יציבות של הפיקה. ב 11 מתוך ה 16 נמצא מסלול לקוי של הפיקה כך שבכיפוף ויישור הפיקה נכנסה ויצאה מהטרוכליאה הפימוראלית. לפני הניתוח כל החולים טופלו משך 6 חודשים לפחות בפיזיותרפיה ללא שיפור משמעותי. בכל המטופלים בוצעו צילומים לוודא מנח פיקות גבוה או נמוך וכן MRI.

טיפול אחר ניתוחי: יום לאחר הניתוח החלו המטופלים דריכה מלאה בעזרת קביים ושימוש במגן ברך, המאפשר הגבלת כיפוף בזוויות שונות. הטיפול השיקומי כלל תרגילים אקטיביים לטווח כיפוף ויישור, חיזוק וסטוס מדיאליס וחיזוק שרירי מפרק ירך וקרסול. המנותחים הורשו לחזור לריצה החל משבוע 12 לאחר הניתוח ולספורט מלא החל מחודש 4 לאחר הניתוח.

המדד עיקרי להערכת תוצאות אחר ניתוחיות היה אירועים חוזרים של פריקות הפיקה. עוד נבדקו לאחר הניתוח מנח לקוי ומסלול לקוי של הפיקה, סיבוכים אחר ניתוחיים, מועד החזרה לפעילות ספורט ותוצאות תיפקודיות.

תוצאות: זמן המעקב היה לפחות 3 שנים (טווח 36-98 חודשים). הגיל הממוצע בניתוח 12.6 שנים (טווח 9-16 שנים). מבין 12 המטופלים 8 היו בנות. אירוע חוזר של פריקה פיקה לא נצפה באף מנותח. בקרב 3 מטופלים נמצא מסלול לקוי של הפיקה. אלו הגיבו היטב לתוכנית שיקומית ובה חיזוק ווסטוס מדיאליס. כאב נמצא ב 2 ברכיים מתוך ה 16 המנותחות. 10 מ 12 המנותחים חזרו לספורט מלא. זמן החזרה הממוצע לספורט מלא היה 5.6 חודשים. 14 מ 16 המטופלים (ברכיים) השלימו שאלון תפקוד ולפיו. 71% (10 ברכיים) תוצאה טובה 3 ברכיים תוצאה סבירה וברך אחת תוצאה לא טובה.

לאחר הניתוח התפתחו בשתי ברכיים צלקות היפרטרופיות ובמקרה אחד זיהום שטחי של הפצע שהגיב היטב לטיפול אנטיביוטי.

מטופל אחד החליק חודש לאחר הניתוח ונגרם שבר קוטבתחתון של הפיקה. טופל בגבס ביישור לאחריו שיקום ממושך שכלל מניפולציה וארטרוסקופיה לשחרור הידבקויות ולבסוף חזר לתפקוד מלא. 

דיון: המחקר מצביע על תוצאות טובות של תיקון 4 מייצבי פיקה בניתוח אחד. הניתוח מוצלח גם במקרי גמישות גבוהה וכן במקרים בהם ניסיונות כירורגיים קודמים לייצוב פיקה לא עלו יפה. בשונה משיטות אחרות, בניתוח זה מושם דגש על חיזוק MPFL שהוא המייצב העיקרי של הפיקה המונע דיסלוקציה צידית. אין שימוש בשתלי גיד או קצירת גידים בריאים, אין צורך בשיקוף רנטגן ואין הפרעה ללוחיות צמיחה פתוחות. 

לסיכום מסיקים המחברים כי הניתוח המוצע יעיל במידה רבה למניעת פריקות חוזרות של הפיקה גם במקרים של גמישות גבוהה וכן לאחר כישלון ניתוחים קודמים לייצוב הפיקה.

Malagelada F, Rahbek O, Sahirad C, Ramachandran M. Results of operative 4-in-1 patella realignment in children with recurrent patella instability. J Orthop. 2017 Nov 11;15(1):13-17

הערות העורך: הטיפול הראשוני בפריקת פיקה ללא סיבוכים נלווים הוא שמרני. גם אם נמצאה גמישות גבוהה, גם אם בצד שני מסלול הפיקה לקוי ופרופיל הסיבובים של הגפה התחתונה פתולוגי, בכל מקרה מומלץ להתחיל טיפול שמרני. מעבר לאפשרות כי מהנערה (שכיח יותר בבנות) או מהנער ייחסך ניתוח, זו גם ההזדמנות לבחון את היענות המועמד/ת לניתוח לטיפול השיקומי לאחר הניתוח.

אבל, אם הוחלטו על טיפול כירורגי וייצוב הפיקה, יש לנקוט את מירב האמצעים על מנת להבטיח כי מדובר בניתוח אחד דפיניטיבי, שאכן ימנע פריקות חוזרות ויאפשר חזרה מלאה לספורט ולאורח חיים רגיל. לכן הניתוח המתואר בהחלט מומלץ למניעת פריקה חוזרת של הפיקה לאחר אירועי פריקה חוזרים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מחקר ישראלי מצא שטיפול באמצעות קרינה ממוקדת עשוי לסייע בכאב הנלווה לסרטן הלבלב (Lancet Oncology)

    מחקר ישראלי מצא שטיפול באמצעות קרינה ממוקדת עשוי לסייע בכאב הנלווה לסרטן הלבלב (Lancet Oncology)

    מחקר ישראלי חדש שנערך במרכז הרפואי שיבא,ופורסם לאחרונה ב- Lancet Oncology, עוסק בשיטת טיפול חדשה להקלה על כאב בקרב חולי סרטן הלבלב באמצעות קרינה ממוקדת. את המחקר הוביל ד"ר יעקב לורנס, מנהל מכון הקרינה במרכז לרפואת הסרטן ע"ש חוסידמן בשיבא.

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • הקלה דומה בכאב עם TENS או אופיואידים לאחר ניתוח כיס מרה (Eur J Pain)

    הקלה דומה בכאב עם TENS או אופיואידים לאחר ניתוח כיס מרה (Eur J Pain)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Pain עולה כי טיפול ב-TENS (או Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) בתדירות גבוהה ועצימות גבוהה הוביל להקלה דומה בכאב לאחר ניתוח לפרוסוקפי לכריתת כיס מרה כמו טיפול תוך-ורידי באופיואידים. מדגם המחקר כלל 163 חולים שעברו כריתת כיס מרה בגישה לפרוסקופית בשני מרכזים בשבדיה בין השנים 2019 ו-2023. חולים […]

  • טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Anesthesiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Vocacapsaicin במהלך ניתוח בוהן קלובה (Hallux Valgus) מפחית כאב ושימוש באופיואידים במהלך 96 השעות הראשונות לאחר-ניתוח, ללא רעילות מקומית או סיסטמית. החוקרים השלימו מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, שכלל 147 חולים שעברו ניתוח בוהן קלובה. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת 14 מ”ל של Vocacapsaicin […]

  • החשיבות הפרוגנוסטית של הבדלים במספר מפרקים רגישים מול מספר מפרקים נפוחים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (J Clin Rheumatol)

    החשיבות הפרוגנוסטית של הבדלים במספר מפרקים רגישים מול מספר מפרקים נפוחים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (J Clin Rheumatol)

    בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) ומספר גדול יותר של מפרקים רגישים ממפרקים נפוחים תועדו תוצאות גרועות יותר, בפרט בכל הנוגע להשפעה של הכאב על התפקוד, מעורבות חברתית ועייפות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Rheumatology. בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית בשלב מוקדם חשוב להבין את ההשפעה של הבדלים […]

  • התועלת של זריקות PRP לאחר-ניתוח רצועה צולבת קדמית (JAMA Netw Open)

    התועלת של זריקות PRP לאחר-ניתוח רצועה צולבת קדמית (JAMA Netw Open)

    בחולים שטופלו בפלזמה עתירת טסיות (Platelet-Rich Plasma, או PRP) לאחר ניתוח לשחזור רצועה צולבת קדמית לא תועד שיפור משמעותי בתסמינים או בתפקוד הברך לאחר שנה אחת, בהשוואה לחולים שלא קיבלו טיפול זה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במסגרת המחקר חולקו באקראי 120 חולים (גיל ממוצע של 29 שנים) לאחר ניתוח […]

  • הערכת שיעורי תחלואה ותמותה לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק הירך או הברך עם הרדמה ספינאלית לעומת הרדמה כללית (J Arthroplasty)

    הערכת שיעורי תחלואה ותמותה לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק הירך או הברך עם הרדמה ספינאלית לעומת הרדמה כללית (J Arthroplasty)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Arthroplasty מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי פרופיל הסיכון של ניתוחים להחלפה מלאה של מפרק הברך דומים עם הרדמה ספינאלית או הרדמה כללית. עם זאת, הרדמה כללית עשויה להיות מלווה בסיכון גבוה יותר לקרישיות-יתר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות מחלוקת ארוכת טווח בנוגע להרדמה בניתוחי […]

  • סמנים בדם מנבאים הופעת אוסטיאוארתריטיס של הברך שנים טרם הופעת סימני המחלה (Sci Adv)

    סמנים בדם מנבאים הופעת אוסטיאוארתריטיס של הברך שנים טרם הופעת סימני המחלה (Sci Adv)

    מספר קטן שך סמנים בדם עשוי לסייע בזיהוי מטופלים אשר יפתחו אוסטיאוארתריטיס של הברכיים עד שמונה שנים לפני הופעת סימני המחלה בבדיקות הדמיה, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Science Advances. החוקרים בחנו דגימות דם מנשים מהאוכלוסייה הכללית בלונדון, אשר עברו בדיקות שנתיות להערכת אוסטיאופורוזיס ואוסטיאוארתריטיס. הם בחנו נשים בסיכון נמוך לאוסטיאוארתריטיס של הברך בבדיקות […]

  • שיעור סיבוכים נמוך לניתוחי גירוי עצב וגאלי (Brain and Spine)

    שיעור סיבוכים נמוך לניתוחי גירוי עצב וגאלי (Brain and Spine)

    ניתוחים לגירוי עצב וגאלי מהווים התערבות יחסית בטוחה, עם שיעור סיבוכים נמוך, אם כי ישנם הבדלים בסוג הפרוצדורה ונוכחות סיבוכים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Brain and Spine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גירוי עצב וגאלי מהווה את שיטת נוירו-מודולציה הנפוצה ביותר בחולים עם אפילפסיה. למרות שקיים סיכון לתופעות לוואי לבביות דוגמת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה