כאב

טיפול ב-Clozapine מפחית שימוש בקנאביס בחולי סכיזופרניה (מתוך הכנס הבינלאומי ה-13 בנושא Schizophrenia Research)

ממחקר חדש שתוצאותיו פורסמו בכנס הבינלאומי ה-13 בנושא Schizophrenia Research עולה כי טיפול ב- Clozapine עשוי להפחית את צריכת קנאביס בחולי סכיזופרניה והפרעת שימוש בקנאביס.

שכיחות הפרעות שימוש בקנאביס מגיעה עד 40% בחולי סכיזופרניה, ואלו עשויות להוביל להחמרה בתסמינים קליניים ולהביא לחוסר היענות לטיפול תרופתי, הישנות ואשפוזים. ממחקרים לא-מבוקרים מוקדמים עולות עדויות לפיהן בחולים המטופלים ב- Clozapine, אך לא בתרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות אחרות, שיעורי הפוגה גבוהים יותר בהפרעות שימוש בקנאביס ואלכוהול.

באחד המחקרים עקבו חוקרים אחר כ-230 חולים במשך כעשר שנים, ובאלו שטופלו ב- Clozapine מסיבות אחרות חלה ירידה בשכיחות הפרעות שימוש בחומרים. עם זאת, עד כה, אף אחד לא בחן את הנושא במחקר אקראי ומבוקר.

במחקר הנוכחי נכללו 31 חולי סכיזופרניה או הפרעה סכיזואפקטיבית והפרעה נלווית של שימוש בקנאביס. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 36 שנים. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול ב- Clozapine (15 חולים), או המשך טיפול אנטי-פסיכוטי קודם (16 חולים). החוקרים עקבו אחר המשתתפים אחת לשבוע, למשך שלושה חודשים, ולא התירו נטילת תרופות אחרות המשפיעות על שימוש בקנאביס, דוגמת Naltrexone.

החוקרים מצאו כי בקרב המטופלים ב- Clozapine חלה ירידה בשימוש בקנאביס, בהשוואה לקבוצה המקבילה (P=0.03).

בתחילת המחקר, המשתתפים דיווחו על צריכת קנאביס בתדירות של 4.5 ימים בשבוע ועישנו 12.3 ג’וינטים בשבוע. במהלך המחקר, אלו שנטלו Clozapine עישנו כ-4.5 פחות ג’וינטים בשבוע, בהשוואה לקבוצה המקבילה (p=0.086).

היקף ההשפעה די משמעותי וההשפעה של צריכת קנאביס אינה תלויה בהשפעה על התסמינים מאחר שלא היו הבדלים בין הקבוצות בכל הנוגע לתסמינים או תפקוד.

ממחקרים בבעלי חיים עולה כי ל- Clozapine השפעה קלינית בלתי-שגרתית על הפרעות שימוש בחומרים בחולי סכיזופרניה, שעשויה לנבוע מפעילות פרמקולוגית שונה על מערכת דופמינרגית ונוראדרנרגית. ההשערה היא כי Clozapine הינו חסם חלש של הקולטן לדופמין, ביחד עם הפעלת מערכת נוראפינפרין, ועשוי להפחית את התפקוד של מערכת התגמול המתווכת ע”י דופמין במוח, העומדת בבסיס הפרעות שימוש בקנאביס בחולים אלו.

החוקרים מציינים כי ל- Clozapine תופעות לוואי רבות, חלקן מסוכנות. בכמחצית מהמטופלים הטיפול עשוי להביא לדיכוי ייצור תאי דם לבנים במח העצם, ולכן דרושות בדיקות דם שגרתיות, לפחות בתחילת הטיפול. על מטופלים ב- Clozapineלהיות במעקב הדוק, עם זאת, בחולים עם הפרעות שימוש בחומרים תתכן חוסר היענות לדרישה זו.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

מתוך הכנס הבינלאומי ה-13 בנושא Schizophrenia Research

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה