כאב

הזרקת קולגנאז מהווה טיפול משביע רצון במטופלים עם קונטרקטורות בידיים (מתוך כנס AAOS)

מאת ד”ר אולה קראסיק

משני מחקרים חדשים אשר הוצגו בכנס השנתי של האקדמיה האמריקאית של אורטופדים (American Academy of Orthopedic Surgeons 2011 Annual Meeting ) עולה כי הזרקות קולגנאז (collagenase ) קשורות לתוצאות טובות באופן כללי כטיפול במחלת Dupuytrens .

מחלת Dupuytrens היא מחלה גנטית פרוגרסיבית המתבטאת בקונטרקטורה של אצבע או אצבעות כלפי כף היד. ההפרעה נובעת מייצור קולגן פגום, וגורמת לדפורמציה של כף היד והפרעה בתפקוד. הטיפול המקובל כולל ניתוח fasciectomy או fasciotomy עם שיעורי חזרה בין 27-80% לאחר fasciectomy או 65-85% לאחר fasciotomy . שיעורי החזרה גבוהים ביותר כאשר מדובר במפרק PIP (או proximal interphalageal ). שיעור הסיבוכים לאחר ניתוח כזה נע בין 0.2% (קרע של הגיד) לבין 10.0% (זיהומים, פגיעה בגיד או עורק).

לאור הבעייתיות של הטיפול המקובל, נבדקו מספר גישות טיפוליות שמרניות, אך ללא הצלחה מספקת. בין אלה נכללו: הקרנות, פיזיותרפיה, הזרקות סטרואידים, משחת ויטמין A ו-E , טיפול בעל-קול (US ), הזרקות gamma interferon .

הזרקות קולגנאז אושרו לטיפול במבוגרים עם Dupuytrens וקונטרקטורה נימושה כחבל בפברואר 2010. הקולגנאז מוזרק לתוך חבל הקולגן הנימוש, ומסייע בפרוקו. ולאחר מכן המפרק מונע על מנת להקל על קריעת החבל. בניגוד לניתוח, אין צורך בפיזיותרפיה של כף היד לאחר הזרקת קולגנאז.

בשני המחקרים המשתתפים סבלו מדפורמציה של כיפוף של לפחות 20 מעלות במפרק PIP או MP (כלומר metacarpophalangeal ) באצבע אחת לפחות. מחקר אחד עקב אחר 35 מטופלים במרכז אחד במהלך 3.9 שנים בממוצע לאחר טיפול בהזרקה של 0.58 מ”ג של קולגנאז. המחקר השני הינו מחקר רב מרכזי אשר עקב אחר 474 מטופלים במשך שנתיים לאחר הטיפול.

במחקר הראשון 28 מפרקי MP הוגדרו כהצלחה קלינית לאחר הזרקת קולגנאז (כלומר הגעה ל-0-5 מעלות מיישור תקין). מתוכם, חזרת קונטרקטורה נצפתה ב-4 (14%) מפרקים (כלומר חזרה לקונטרקטורה של לפחות 20 מעלות). מתוך 26 מפרקי PIP אשר הוגדרו כהצלחה קלינית לאחר ההזרקה, נצפו 6 (23%) חזרות.

במחקר השני מתוך 618 מפרקים אשר טופלו בהצלחה, נצפה שיעור חזרה של 19.3% בכל המפרקים. מתוכם, 13.6% חזרה במפרקי MP , ו-34.1% חזרה במפרקי PIP .

החוקרים מסכמים וכותבים כי שיעורי החזרה לאחר טיפול בהזרקת קולגנאז משביעים רצון. החוקרים מציינים כי אף טיפול הקיים כיום אינו מרפא את המחלה. אמנם, הזרקות קולגנאז הינה פרוצדורה פחות פולשנית מאשר ניתוח. בנוסף לשיעור החזרה הנמוך יותר, שביעות רצון המטופלים גבוהה יותר.

American Academy of Orthopaedic Surgeons (AAOS) 2011 Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה