כאב

הבדלים בסיכון של משככי כאבים אופיואידים שונים בטיפול בכאב שאינו על-רקע ממאירות (Archives of Internal Medicine)

תוצאות מחקר חדש קוראות תיגר על התפיסה המקובלת לפיה פרופיל הבטיחות של אופיואידים שונים לרוב זהה. בניגוד לזאת, מהמחקר הנוכחי עוולה כי קיימים הבדלים בפרופיל הסיכונים של 5 האופיואידים הנפוצים ביותר בשימוש לטיפול בכאב שאינו על-רקע מחלה ממארת במבוגרים.

לדברי החוקרים, המקור החשוב ביותר לדאגה הוא הסיכון המוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים שזוהה לאחר שישה חודשים בקרב מטופלים בקודאין וסיכון מוגבר לתמותה מכלל הסיבות לאחר 30 ימים בלבד בקרב מטופלים בקודאין ו-Oxycodone.

ממצאי המחקר אינם עולים בקנה אחד עם התפיסה הרווחת לפיה לכל האופיואידים סיכון דומה.

לפני כחודש, ה-FDA הסיר את האישור שניתן ל-Propoxyphene, המוכר בארץ בשם אלגוליזין, בעקבות נתונים חדשים שהצביעו על סיכון מוגבר להפרעות קצב לב חמורות.

במחקר הנוכחי החוקרים השוו את פרופיל הבטיחות של 5 אופיואידים שניתנו לטיפול בכאב לא-ממאיר בקשישים. המחקר כלל 6275 מטופלים בכל אחת מ-5 קבוצות האופיואידים: Codeine Phosphate, Hydrocodone Bitartrate, Oxycodone Hydrochloride, Propoxyphene Hydrochloride ו-Tramadol Hydrochloride.

החוקרים מצאו כי הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים היה דומה בכל קבוצות הטיפול 30 ימים לאחר התחלת הטיפול, אך לאחר 180 ימי חשיפה הסיכון היה מוגבר עם טיפול בקודאין (סיכון יחסי של 1.62), בהשוואה לקבוצת ההשוואה של טיפול ב-Hydrocodone.

בדומה, עם Propoxyphene תועדה עליה לא-משמעותית ברעילות הקרדיווסקולארית לאחר 30 ימים (סיכון יחסי של 1.17), שנותרה לאחר 180 ימים (סיכון יחסי של 1.25).

ניתוח הממצאים עולה בקנה אחד עם יוזמת ה-FDA בנוגע לטיפול ב-Propoxyphene. עם זאת, מהתוצאות עולה כי אופיואידים אחרים עשויים גם הם להביא לרעילות קרדיווסקולארית.

גם שיעורי התמותה מכלל הסיבות היו גבוהים משמעותית לאחר 30 ימי טיפול בקודאין ו-Oxycodone, בהשוואה לטיפול ב-Hydrocodone.

עליה של למעלה מפי שתיים בסיכון לתמותה מכלל הסיבות תועדה גם לאחר 180 ימי טיפול בקודאין ו-Oxycodone. עליה זו עשויה להיות קשורה לעליה באירועים קרדיווסקולאריים, לפחות עם קודאין, או ערפלנים אחרים.

החוקרים סבורים כי הסיכון המשמעותי שזוהה בסקירה אינו ניתן להסבר ע”י המינון שניתן ולא השתנה בניתוחים סטטיסטיים שונים. הם גם מציינים סיכון מופחת לשברים לאחר 30 ימי חשיפה ל-Tramadol (סיכון יחסי של 0.21) ו-Propoxyphene (סיכון יחסי של 0.54), בהשוואה ל-Hydrocodone.

הסיכון לתופעות לוואי במערכת העיכול לא היה שונה משמעותית בין אופיואידים שונים.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Arch Intern Med. 2010;170:1979-1986

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה