כאב

פעילות גופנית קלה עשויה למנוע או לעכב התפתחות אוסטיאוארתריטיס של הברך (מתוך כנס RSNA)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בכנס השנתי ה-96 של ה-Radiological Society of North America (RSNA) עולה כי פעילות גופנית קלה, כגון הליכה, והימנעות מכיפוף תכוף של הברך עשויות להגן מפני התפתחות אוסטיאוארתריטיס של הברך בנבדקים אסימפטומטיים בעלי גורמי סיכון למצב זה. מאידך, מדווחים החוקרים כי פעילות גופנית מאומצת, גם אם במידה בינונית בלבד, עלולה להגביר את הסיכון.

החוקרים מסבירים כי אורח חיים שאינו פעיל, או לחילופין עיסוק בפעילות גופנית מאומצת, עלולים להגביר את הסיכון להתפתחות אוסטיאוארתריטיס.

בעבודתם זו עשו החוקרים שימוש בסריקות MRI על מנת להשוות 132 נבדקים אסימפטומטיים המצויים בסיכון להתפתחות אוסטיאוארתריטיס של הברך שנכללו בתוכנית ה-National Institutes of Health (NIH) Osteoarthritis Initiative, ובין 33 נבדקי ביקורת ללא גורמי סיכון המותאמים להם בגיל ובמדד מסת הגוף (BMI). משתתפי המחקר היו 99 נשים ו-66 גברים בגילאי 45 עד 55 שנים.

גורמי הסיכון להתפתחות אוסטיאוארתריטיס כללו פגיעה משמעותית קודמת לברך, ניתוח קודם בברך, נוכחות זיזי עצם באצבעות, היסטוריה משפחתית של החלפה מלאה של מפרק הברך או כאבים ונוקשות אשר הצריכו טיפול תרופתי בשנה החולפת. בנוסף, מציינים החוקרים כי נפסלו מהשתתפות במחקר נבדקים הסובלים מהשמנת יתר.

הנבדקים רובדו לאחת משלוש רמות פעילות גופנית ואימוני כוח על פי תגובותיהם לשאלון ה-Physical Activity Scale for the Elderly (PASE) (אורח חיים שאינו פעיל, פעילות גופנית קלה ופעילות גופנית בינונית עד מאומצת). רמות אימוני הכוח רובדו כנעדרים, מינימליים או תכופים.

החוקרים מוסיפים כי הנבדקים בקבוצת אורח החיים שאינו פעיל בילו את מרבית זמנם בישיבה, והלכו יומיים בשבוע ומטה למשך שעתיים לכל היותר. אלו בקבוצת הפעילות הגופנית הקלה בילו לפחות שלושה ימים בשבוע בהליכה ועסקו בפעילויות ספורט קלות כגון טניס-שולחן או כדורת. לבסוף, הנבדקים בקבוצת הפעילות הגופנית הבינונית-מאומצת נטלו חלק בפעילויות ספורט רציניות כגון כדורגל, כדורסל, ריצה, רכיבת אופניים תחרותית וטניס, למשך שלושה ימים ומעלה בשבוע ולמשך למעלה משעה ליום. בנוסף העריכו החוקרים את הפעילויות הכרוכות בכיפוף הברך.

החוקרים מציינים כי ביקשו להעריך חמישה מדורי סחוס- פיקת הברך, הפמור המדיאלי, הטיביה המדיאלית, הפמור הלטרלי והטיביה הלטרלית, בחיפוש אחר חסרי סחוס באמצעות T2 relaxation time כמדד לשלמותו.

החוקרים מצאו כי נבדקים העוסקים בפעילות גופנית קלה הראו את המידה הפחותה ביותר של נזק לסחוס ע”פ ערכי ה-T2 relaxation time (38.0+3.1ms) בהשוואה לאלו בעלי אורח חיים שאינו פעיל (39.7+3.4ms) ואלו העוסקים בפעילות גופנית בינונית-מאומצת (40.2+3.3ms; p<0.001).

באותו האופן, נבדקים אשר עסקו במידה מינימלית באימוני כוח הראו ערכי T2 נמוכים יותר (42.1+3.1ms) בהשוואה לאלו אשר לא עסקו בפעילות זו כלל (44.3+4.3ms) או עסקו בה לעיתים תכופות (45.0+3.0ms; p=0.022).

בנוסף, נמצא כי בקרב נשים עם גורמי סיכון להתפתחות אוסטיאוארתריטיס אשר עסקו בפעילות גופנית בינונית-מאומצת וברמה כלשהי של אימוני כוח, נצפתה דגנרציה משמעותית יותר של הקולגן בברכיהן בהשוואה לכל קבוצת חולים אחרת (p<0.001).

נבדקי הביקורת לא הראו שינויים משמעותיים כאשר נותחו על פי רמות הפעילות הגופנית או אימוני הכוח שביצעו.

עם זאת, החוקרים מציינים כי כיפוף תכוף של הברכיים (כפי שהוגדר כטיפול למעלה מעשר קומות מדרגות ביום, כריעה או כיפוף עמוק של הברכיים למשך למעלה מ-30 דקות ליום או הרמת חפצים השוקלים למעלה מ-11.36 ק”ג) היה קשור בנזק רב יותר לסחוס, הן בקרב נבדקי הביקורת והן באלו עם אוסטיאוארתריטיס.

החוקרים טוענים כי אנשים עם גורמי סיכון כלשהם להתפתחות אוסטיאוארתריטיס צריכים לבדוק את בריאות מפרקיהם בצורה קפדנית ולבחור בזהירות את סוג הפעילות הגופנית בו עוסקים.

מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים, מביע את חששותיו ביחס להסקת מסקנות מתוצאות המחקר הנוכחי ביחס לחולים צעירים (בשנות העשרים והשלושים לחייהם), מאחר ואוכלוסית המחקר הייתה מבוגרת יותר. לדבריו, ידוע כי הסחוס משתנה עם הזמן ונעשה שברירי יותר, ויתכן כי רמות גבוהות של פעילות גופנית, ריצות או רכיבה למרחקים רבים יותר בעשור השלישי והרביעי לחיים אינם נושאים בחובם סיכון כלל, בעוד שבגיל המבוגר כן נלווה לכך סיכון משום שהסחוס נוקשה יותר.

המומחה מוסיף כי סביר שהסיכון להתפתחות אוסטיאוארתריטיס בעקבות חבלה למפרק הינו רב יותר מאשר הסיכון להתפתחותו כתוצאה מפעילות גופנית בלבד. בנוסף, הוא מדגיש כי השמנת יתר הינה אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר להתפתחות אוסטיאוארתריטיס של הברך. לפיכך, הוא מסיק כי פעילות גופנית הינה מועילה הרבה יותר מכפי שהיא עלולה להזיק.

לבסוף, מציין המומחה כי הוא מסכים עם החוקרים כי על אתלטים ללמוד כיצד לעסוק בספורט בצורה בטוחה. הוא ממליץ לספורטאים להתאמן כך שהפעילות הגופנית מבוצעת באופן בטוח ובמידה בה הגוף מאומן מספיק על מנת להסתגל לכוחות המופעלים על המפרקים. כך למשל, פרקי זמן של פעילות גופנית אינטנסיבית לסירוגין, כגון ריצת מרתון ללא אימון מתאים, גורמים ככל הנראה נזק רב יותר מאשר פעילות גופנית בעוצמה קבועה.

מתוך הכנס השנתי ה-96 של ה-Radiological Society of North America (RSNA) אשר נערך בשיקאגו, אילינוי, בחודש נובמבר 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר חיסון כנגד שפעת בתרסיס אפי לשימוש עצמי (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר חיסון כנגד שפעת בתרסיס אפי לשימוש עצמי (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור FluMist למתן עצמי או ע”י איש צוות רפואי למטופלים בגילאי 2-49 שנים, מדובר בחיסון הראשון כנגד שפעת הזמין בתרסיס אפי לשימוש עצמי וללא צורך באיש צוות רפואי. על-פי ההערכות של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, בין השנים 2010 עד 2023 חלו 9.3-41. מיליון תושבים בשפעת […]

  • הטיפול בחולים עם מחלת כלי דם כרונית (JAMA)

    הטיפול בחולים עם מחלת כלי דם כרונית (JAMA)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 4:  מאמר שפורסם ב-JAMA מעדכן באשר להנחיות שפורסמו בכתב העת של ה-American Heart Association הכוללות מגוון היבטים בטיפול, כולל אבחון, החלטות לגבי ביצוע התערבות פולשנית לרה-וסקולריזציה, ייעוץ לשינוי אורח חיים, וטיפול תרופתי אופטימלי.

  • תיעוד קליני בסיוע בינה מלאכותית מפחית את הזמן שהשקיעו רופאים ברשומות הרפואיות (JAMA Netw Open)

    תיעוד קליני בסיוע בינה מלאכותית מפחית את הזמן שהשקיעו רופאים ברשומות הרפואיות (JAMA Netw Open)

    כלי תיעוד קליני בסיוע בינה מלאכותית סייע בהפחתת משך הזמן שהקדישו רופאים לרשומות רפואיות ממוחשבות בבית לצד הפחתה משמעותית של משך הזמן השבועי שהקדישו הרופאים למשימות הקשורות ברשומות רפואיות ממוחשבות מחוץ לשעות העבודה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים גייסו 112 רופאים שעבדו כרופאי משפחה, פנימאים ורופאי ילדים בצפון […]

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: ירידה בהתחסנות בארץ: למה זה קורה ומה המשמעות שלה?

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: ירידה בהתחסנות בארץ: למה זה קורה ומה המשמעות שלה?

    שלום וברוכים הבאים לעוד פרק של “שבירת מיתוסים”. היום נדון בנושא שמעלה לא מעט דאגות בארץ ובעולם- הירידה בהתחסנות בקרב ילדים וילודים. משרד הבריאות דיווח לאחרונה על ירידה מדאיגה בשיעורי ההתחסנות, בעיקר בקרב תינוקות וילדים קטנים. בפרק הזה, ננסה להבין מה גורם לירידה הזו – האם מדובר בחששות אמיתיים לגבי בטיחות החיסונים? מה המשמעות של […]

  • טיפול ב-Adalimumab טוב יותר מ-Cyclosporine במניעת הישנות דלקת ענביה (The Lancet Rheumatol)

    טיפול ב-Adalimumab טוב יותר מ-Cyclosporine במניעת הישנות דלקת ענביה (The Lancet Rheumatol)

    טיפול ב- Adalimumab בשילוב עם קורטיקוסטרואידים נמצא עדיף על Cyclosporine בשילוב עם קורטיקוסטרואידים במניעת התלקחות דלקת ענביה לצד פרופיל בטיחות חיובי בחולים עם מחלת בכצ’ט חמורה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת The Lancet Rheumatology. מנגד, טיפול ב-Interferon Alfa-2a אינו יעיל יותר מ-Cyclosporine. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את היעילות והבטיחות של שלושה תכשירים אימונו-מודולטוריים: […]

  • איזון שישה גורמי סיכון עשוי להפחית את הסיכון למחלת כליות כרונית במטופלים עם השמנה (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    איזון שישה גורמי סיכון עשוי להפחית את הסיכון למחלת כליות כרונית במטופלים עם השמנה (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    איזון אופטימאלי של לחץ הדם, המוגלובין מסוכרר, LDL, הפרשת אלבומין בשתן, הפסקת עישון והקפדה על פעילות גופנית עשויים להפחית את הסיכון המוגבר להתפתחות מחלת כליות כרונית על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההשפעה המגנה של איזון ששת גורמי סיכון אלו בולטת יותר בגברים, באלו עם הרגלי תזונה לא-בריאים […]

  • מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות לופוס בנשים (Arthritis Care Res)

    מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות לופוס בנשים (Arthritis Care Res)

    בנשים עם צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד נרשמה עליה של 56% בסיכון לאבחנה של לופוס, בהשוואה לנשים עם הצריכה הנמוכה ביותר של מוצרי מזון אלו, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis Care & Research. מבין כלל מוצרי המזון, משקאות ממותקי סוכר או עם ממתיקים מלאכותיים נקשרו בקשר הבולט ביותר עם לופוס. להערכת הקשר […]

  • הערכה מקיפה של פרופיל הבטיחות של מעכבי JAK בילדים (Pediatric Dermatology)

    הערכה מקיפה של פרופיל הבטיחות של מעכבי JAK בילדים (Pediatric Dermatology)

    הפרעות בדם ובמערכת הלימפה תועדו בשכיחות גבוהה יותר בילדים שטופלו במעכבי JAK (או Janus Kinase) לעומת מבוגרים, כך עולה מנתונים חדשים מארצות הברית וקנדה שפורסמו בכתב העת Pediatric Dermatology. מהממצאים עלה עוד כי אקנה הינה תופעת הלוואי העורית נפוצה ביותר בילדים וכי אירועים חריגים חמורים היו פחות נפוצים. במסגרת המחקר בחנו החוקרים נתונים אודות 399,649 […]

  • אלכוהול מעלה את הסיכון לגאוט בשני המינים אך בצורה בולטת יותר בגברים (JAMA Netw Open)

    אלכוהול מעלה את הסיכון לגאוט בשני המינים אך בצורה בולטת יותר בגברים (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי צריכה רבה יותר של אלכוהול מלווה בסיכון מוגבר לגאוט, כאשר העלייה בסיכון בולטת יותר בגברים לעומת נשים. הבדלים תלויי-מגדר אלו עשויים לנבוע מהבדלים בסוגי האלכוהול ששותים גברים ונשים ולא מהבדלים ביולוגיים. מחקר העוקבה הפרוספקטיבי בחן את הקשר בין צריכה כוללת וספציפית של אלכוהול ובין הסיכון […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה