כאב

טיפול טלפוני עשוי להקל על כאב ודיכאון הקשורים לסרטן (מתוך ה- JAMA)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון JAMA ב- 14 ביולי, עולה כי ניתן להקל משמעותית על כאב ודיכאון הנובעים ממחלת הסרטן בחולים המקבלים טיפול המבוסס על מערכת טלפונית וניטור תסמינים בביתם (גישת ה- Telecare).

החוקרים מציינים כי השיטה החדשה לא יצרה נטל מוגזם על האונקולוגים המטפלים.

לדברי החוקרים, כאב ודיכאון הינם התסמינים הגופניים והפסיכולוגיים הנפוצים ביותר בחולי סרטן.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להשוות בין גישת ה- telecare ובין טיפול רגיל, שהורכב מסיקור כאב ודיכאון ע”י אונקולוג ומתן טיפול בהתאם.

מטרת ה- telecare הינה ייעול מתן התרופות עבור כאב ודיכאון באופן מתמשך.

במסגרת ה- telecare, רופא משפחה וצוות אחיות עבדו עם חולים אונקולוגיים, אשר דיווחו באופן סדיר על תסמיניהם באופן אלקטרוני, ע”י הקלטת קול אינטראקטיבית בטלפון או באמצעות האינטרנט.  החולים קיבלו שיחות טלפון ישירות מן האחות, אשר סיפקה הסברים באשר לתסמינים, עודדה הצמדות לטיפול והעריכה תגובת תסמינים לטיפול.  בהמשך, הצוות דיווח על מצב החולה לאונקולוג, אשר החליט באופן סופי באשר לעניינים דוגמת צורך בשינוי מינון תרופתי.

במחקר הנוכחי בשם INCPAD (Indiana Cancer Pain and Depression) נכללו 16 מרפאות אונקולוגיות קהילתיות באיזורים עירוניים וכפריים.  במחקר השתתפו חולי סרטן מסוגים ושלבים שונים.

ל- 131 חולים היו תסמיני דיכאון, ל- 96 היו תלונות על כאב עקב מחלתם, ול- 178 היו תלונות משני הסוגים.  החולים הוקצו אקראית לקבלת טיפול באמצעות telecare (202 חולים) או טיפול נהוג (203 חולים), והם סווגו עפ”י סוג תסמיניהם.

התסמינים הוערכו בתחילת המחקר, לאחר חודש, ולאחר 3, 6 ו 12 חודשים.

מתוצאות המחקר עולה כי בקרב החולים שסבלו מכאב, אלו שהשתייכו לקבוצת ה- telecare דיווחו על שיפור משמעותי יותר בחומרת הכאב במהלך 12 חודשי המחקר (עפ”י מדד Brief Pain Inventory), בהשוואה לאלו שטופלו קונבנציונאלית (> 30% שיפור, P < .001). 

באשר לחולים עם דיכאון, אלו מקבוצת ה- telecare, דיווחו על שיפור משמעותי יותר בחומרת הדיכאון (עפ”י מדד Hopkins Symptom Checklist), בהשוואה לחולים שטופלו קונבנציונאלית (> 50% שיפור, P < .001).

לדברי החוקרים, עבודת הצוות המתקיימת בגישת ה- telecare אינה מהווה תחליף לתפקיד האונקולוג, אולם היא עשויה לסייע רבות בניהול דיכאון ושיפור איכות חיים בחולי סרטן.

בנוסף, השיטה האינטראקטיבית שיושמה במחקר הנוכחי מועילה לעבודת הצוות בכך שקיים ניהול מתמשך ולא אקראי של תקשורת עם החולה.

החוקרים מציינים כי נעשים ניסיונות ממשיים להפוך את שיטת הביקורים הוירטואליים לכאלו שיוכרו ע”י מבטחים בארצות הברית, כך שהשיטה החדשה תוכל להיות מיושמת מכל הבחינות.

יחד עם זאת, מציינים החוקרים, דרוש המשך מחקר באשר לתועלת של רפואה אינטראקטיבית באמצעות הטלפון או האינטרנט.

מומחים לרפואת הנפש מציינים כי לשיטת הטיפול האינטראקטיבי מרחוק יתרונות בכל הנוגע לעלויות, אולם יש להמשיך ולחקור את הנושא.  יתרה מזאת, סוג הטיפול צריך להיות מוכתב ע”י מצב החולה וחומרת הדיכאון.  כאשר מדובר בחולה עם נטיות אובדניות או דיכאון חמור יש לנקוט תחילה במפגש אמיתי בין החולה והמטפל, ועם שיפור במצב החולה ניתן יהיה לשקול מעבר לטיפול רפואי באמצעות הטלפון.

JAMA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה