כאב

שיעור סיבוכים נמוך ומשך אשפוז ארוך בקרב חולים עם השמנת יתר העוברים ניתוח להחלפת מפרק ירך או ברך (מתוך כנס National Medical Association)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי של ה-National Medical Association (NMA) המסכם שנתיים של מידע אודות ניתוחים להחלפת מפרק ירך או ברך בידי מנתח יחיד במרכז ה-Hospital for Special Surgery (HSS) בניו-יורק עולה כי בקרב חולים עם השמנת יתר העוברים ניתוחים אלו, שיעור הסיבוכים הוא נמוך. לדברי החוקרים, מחקרם זה מספק תמיכה נוספת באפשרות של ביצוע ניתוחים אלו גם בחולים הכבדים ביותר, סוגיה השנויה במחלוקת. עם זאת, תוצאות המחקר הראו כי משך האשפוז היה ארוך יותר עבור החולים השמנים בהשוואה לאלו ללא השמנת יתר.

במחקר ביקשו החוקרים לבחון את שיעור הסיבוכים בקרב חולים עם מדד מסת גוף (BMI) של למעלה מ-30 kg/m2 אשר עברו ניתוח להחלפת מפרק הירך או הברך במרכז הרפואי בין השנים 2008-2009. האורתופד המנתח במרכז HSS מדווח כי ביצע 211 ניתוחי החלפת ברך ו-147 ניתוחי החלפת ירך בתקופה זו. לדבריו, 136 מבין החולים אשר עברו ניתוחים להחלפת מפרק הברך (72%) ו-49 מבין אלו שעברו החלפה של מפרק הירך (34%) סבלו מהשמנת יתר. בסך הכל, 56% מהחולים שנותחו סובלים ממצב זה.

החוקרת העומדת מאחורי המחקר הנוכחי, שהינה סטודנטית לרפואה אשר עבדה עם האורתופד המנתח, סיכמה את הנתונים אודות מקרים של תסחיף ריאתי, פקקת ורידית עמוקה, צורך בניקוז הפצע הניתוחי, צורך בעירויי דם וזיהומים, וכן את משך האשפוז בחולים שנותחו.

החוקרים מדווחים כי נרשמו רק ארבעה מקרים של תסחיף ריאתי או פקקת ורידית עמוקה, וכי כולם אירעו בקרב חולים אשר עברו ניתוח להחלפת ברך. בנוסף, נרשמו שישה מקרים של צורך בניקוז הפצע בקבוצת החלפת הברך וחמישה מקרים נוספים בקבוצת החלפת מפרק הירך. באשר לזיהומים שטחיים, נרשם מקרה אחד בלבד, בקבוצת החלפת מפרק הברך. הצורך בעירויי מוצרי דם הגיע בממוצע ל-1.45 מנות דם בקבוצת החלפת מפרק הברך ו-1.2 מנות בקבוצת החלפת מפרק הירך, אולם זאת לדברי החוקרים מאחר וחלק מהחוקרים תרמו דם לצורך שימוש עצמי אפשרי.

החוקרים מציינים כי המדד היחיד אשר היה מטריד היה משך האשפוז הממוצע, אשר עמד על 5.2 ימים בקבוצת החולים אשר עברו ניתוח להחלפת מפרק הברך ו-4.2 ימים בקבוצת החלפת מפרק הירך. בניגוד לכך, משך האשפוז הממוצע בבית החולים כולו לחולים העוברים ניתוחים אלו הינו שלושה ימים בלבד.

לדברי החוקרים, הם הופתעו לאור שיעור ההיארעות הגבוה של השמנת יתר בקרב החולים שעברו ניתוחים להחלפת המפרק. עם זאת, הם מסכמים כי שיעור הסיבוכים לא היה גבוה במיוחד. בנוסף, מזכירים החוקרים כי מחקרים קודמים בתחום מצאו כי על אף ששיעור הסיבוכים נוטה להיות גבוה בקרב חולים הסובלים מהשמנת יתר, ובמיוחד באלו עם השמנת יתר קיצונית, הרי שניתן לבצע בהם ניתוחים אלו בהצלחה אף על פי כן.

מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים טוען כי תוצאות המחקר הנוכחי עומדות בקנה אחד עם אלו המוכרות לו מנסיונו האישי בביצוע ניתוחים אלו. לדבריו, כמו האורתופד המנתח אשר ביצע את הניתוחים במחקר זה, כך גם הוא עצמו נוהג לבצעם בקרב אוכלוסיית חולים שכמחציתה נחשבת בעלת השמנת יתר, ואף על פי כן משיג תוצאות מצוינות, אשר כמעט ואינן נבדלות מאלו של חולים ללא השמנת יתר. לטענתו, ההיסוס של רופאים מסוימים מביצוע ניתוחים להחלפת מפרק בחולים בעלי משקל עודף הינו מוטעה, ולמעשה כיום ישנה תפישה הולכת וגוברת לפיה ביצוע פעולות ניתוחיות אלו בקבוצת חולים זו הינה כדאית, מאחר ובאם יש אפשרות להחלפת המפרק באופן המאפשר להם לשוב וללכת, הרי שיש בכך משום הצלת חייהם.

מתוך הכנס השנתי של ה-National Medical Association (NMA) שנערך בחודש אוגוסט 2010 באורלנדו, פלורידה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה