כאב

שיטת קלסיפיקציה חדשה ל-Rheumatoid Arthritis (מתוך Arthritis & Rheumatism)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

ב-10 באוגוסט 2010 פורסם ב- Arthritis & Rheumatism מחקר שבחן את שיטת הקלסיפיקציה החדשה ל-Rheumatoid Arthritis (RA), אשר פותחה בשיתוף ה- American College of Rheumatology (ACR) וה- European League Against Rheumatism (EULAR). לדברי החוקרים, השיטה החדשה עשויה לסייע לאבחנה מוקדמת עוד לפני שחל הנזק המפרקי.

הכותבים מסבירים כי מומחים רבים טענו ששיטת הקלסיפיקציה הקודמת של ה-ACR משנת 1987 אינה רגישה דיה לאבחנת מקרי RA מוקדמים, וכי בשנים שחלפו מאז פרסום הקריטריונים האבחנתיים פותחו תרופות נוספות המשנות את מהלך המחלה (Disease-Modifying Antirheumatic Drugs, DMARDs).בשיטה הקודמת, מטופלים רבים ענו לקריטריונים המתאימים לאבחנת RA רק כאשר מחלתם הייתה בשלב מתקדם, ולכן עלה קושי לערוך מחקרים על RA בשלב מוקדם.

בשנת 2008 הוקמה קבוצה משותפת מטעם ה-ACR וה-EULAR, במטרה לפתח שיטת קלסיפיקציה חדשה בת 3 שלבים ל-RA. השלב הראשון נוהל ע”י ה-EULAR, ובמהלכו סקרו המומחים את הראיות הקיימות על מטופלים עם RA מוקדם, במטרה לזהות מדדים שעשויים לחזות סיכון מוגבר לפתח דלקת פרקים ממושכת וארוזיבית.

השלב השני נוהל ע”י ה-ACR ובמהלכו פותחו הקריטריונים להגדרת RA. חברי הקבוצה סקרו את הראיות הקיימות ובדקו מהי דעת המומחים בנוגע לגורמי מפתח, המשקפים את הסיכוי של כל מטופל לפתח נזק מפרקי כרוני המאפיין את RA.

בשלב השלישי חיברו חברי הקבוצה את ממצאי השלבים הקודמים, התאימו את שיטת הניקוד וקבעו את הסף להגדרת RA.

ע”פ השיטה החדשה, הגדרה וודאית של RA כוללת נוכחות מאושרת של סינוביטיס במפרק אחד לפחות, שלילה של אבחנה אפשרית אחרת (דוגמת לופוס או גאוט), וציון כולל של 6 לפחות מתוך 10. המומחים מציינים כי שיטת הניקוד החדשה לוקחת בחשבון את מיקום ומספר המפרקים המעורבים (0-5), תוצאות סרולוגיות לא תקינות (0-3), מדדי דלקת לא תקינים (0-1), ומשך התסמינים (0-1).

לדברי הכותבים, השיטה מתמקדת במאפיינים מוקדמים הקשורים לנזק מפרקי, במקום במאפיינים של מחלה מאוחרת בה נגרם כבר נזק בלתי הפיך. הם מוסיפים כי שיטת הקלסיפיקציה החדשה עשויה להוביל להתפתחות המחקר בתחום, ואף לפיתוח קריטריונים אבחנתיים חדשים.

Arthritis Rheum., 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה