כאב

מערכת ממוחשבת מפחיתה מתן תרופות לא תקין במאושפזים קשישים (מתוך ה- Archives of Internal Medicine)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון ה- Archives of Internal Medicine עולה כי מערכת ממוחשבת אשר מזהירה את הרופא כאשר תרופה לא מתאימה נרשמה לחולה עשויה להפחית משמעותית רישום של תרופות לא מתאימות במאושפזים קשישים.

החוקרים מסבירים כי חולים מבוגרים יותר המאושפזים לבתי החולים רגישים באופן מיוחד לתופעות לוואי קיצוניות של תרופות, אשר מופיעות בעד 40% מן האשפוזים.  תרופות מסוימות עלולות להגביר את הסיכון לתופעות אלו בחולים מבוגרים, ולאור זאת, הוכנה רשימה של תרופות שהומלץ להימנע משימוש בהן באוכלוסיות מבוגרות (Beers list).  על אף פרסום רשימה זו, מרשם תרופות מתוכה נותר נפוץ באופן יחסי.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע האם מערכת ממוחשבת המיועדת להזהיר את נותן התרופה מסוגלת להפחית את מספר ההוראות לתרופות בלתי מתאימות למאושפזים מבוגרים יותר.

המחקר הנוכחי, מסוג מחקר פרוספקטיבי, כלל חולים בני 65 שנים ומעלה בשתי תקופות זמן טרם הכנסת מערכת האזהרה הממוחשבת ולאחריה.

החוקרים בדקו את דפוסי מתן ההוראות עבור 3 קבוצות תרופות: קבוצת תרופות שסומנו ככאלו שיש להימנע מהן; קבוצת תרופות שסומנו ככאלו שיש להורות על מינון נמוך יותר שלהן; וקבוצה שלישית של תרופות שלא סומנו כלל.

מתוצאות המחקר עולה כי לאחר הכנסת מערכת האזהרה הממוחשבת לשימוש, הופיעה ירידה מיידית וממושכת בשיעור ההוראות עבור תרופות שסומנו ככאלו שיש להימנע מהן.  שיעור ההוראות הממוצע בתרופות אלו ירד מ- 11.56 (0.36) ל- 9.94 (0.12) ליום (הבדל 1.62; P < .001).

כמו כן נמצאו ירידה מתונה בשימוש בתרופות לא מסומנות, והעדר שינוי בשיעור המרשמים לתרופות שסומנו ככאלו שיש להוריד את מינונן.

בטרם נכנסה מערכת האזהרה לפועל, התרופה הבלתי מתאימה השכיחה ביותר שנרשמה הייתה diphenhydramine (כשליש מכלל המרשמים).  הן השימוש בה והן השימוש בתרופות מסומנות אחרות ירד משמעותית לאחר השימוש במערכת החדשה, על אף שלא נבדקה כל תרופה באופן עצמאי.

מגבלות של המחקר כללו העדר יכולת לקבוע מינון של lorazepam ו ferrous sulfate שתי תרופות שסומנו כדורשות התאמת מינון; השימוש של המערכת בבית חולים אקדמי; והעדר בדיקה של תופעות הלוואי שארעו או נמנעו בעקבות המערכת והעדר בדיקת נחיצות התרופות שכן הוזמנו.

החוקרים ממליצים ללמוד מהן הנסיבות בהן קיים צורך אמיתי והגיוני לשימוש בתרופות המצויות ב- Beers list.

החוקרים מסכמים כי מערכת מחשוב עם אזהרות מדויקות וספציפיות יכולה לשפר משמעותית את אחוז ההוראות לתרופות בלתי מתאימות באוכלוסיה פגיעה.

Arch Intern Med

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה