כאב

הערכת היתרונות והחסרונות של Canakinumab בטיפול בגאוט (Arthritis Rheum)

ממחקר חדש עולה כי בחולים עם התלקחות חריפה של דלקת מפרקים על-רקע גאוט, שאינה מגיבה היטב לטיפול תרופתי, לטיפול ב- Canakinumab תוצאות מבטיחות, אם כי הטיפול כרוך בעלות גבוהה.

לדברי החוקרים, Canakinumab, נוגדן חד-שבטי כנגד Interleukin 1-Beta, נמצא יעיל יותר מ-Triamcinolone Acetonide בהקלה על כאב לאחר התלקחות, במסגרת מחקר בשלב II שכלל 200 חולים. המחקר כלל חולים עם דלקת מפרקים על-רקע גאוט שלא הגיבה לטיפול ב-NSAID ו/או קולכיצין, או חולים בהם הייתה התווית-נגד לטיפולים אלו.

Canakinumab מאושר כיום ע”י ה-FDA לטיפול בתסמונת CAPS (Cryopyrin-Associated Periodic Syndrome), מחלה אוטואימונית גנטית נדירה.

במסגרת המחקר חולקו באקראי המשתתפים לטיפול ב- Canakinumab (10 מ”ג עד 150 מ”ג, במתן זריקה תת-עורית) או ל-Triamcinolone Acetonide (40 מ”ג לתוך השריר).

בקרב חולים שטופלו ב- Canakinumab בכל מינון, תועד כאב בדרגה קלה יותר לאחר 72 שעות, בהשוואה למטופלים ב-Triamcinolone Acetonide, אם כי באלו שטופלו במינון של 150 מ”ג תועדה ההשפעה הגדולה ביותר. בקבוצה זו תועדה גם הקלה גדולה יותר בכאב, בהשוואה לטיפול  בסטרואידים.

יתרה מזאת, בקבוצת המטופלים ב- Canakinumab תועדה ירידה של 94% בסיכון להתלקחויות חדשות במהלך 8 השבועות הבאים, וממוצע רמות CRP שב לטווח הגבוה של הנורמה (3.0 מ”ג לליטר) בתוך שבעה ימים. בקבוצת המטופלים בסטרואידים, רמות CRP נותרו מעל לנורמה במשך תקופת המחקר.

תדירות תופעות הלוואי הייתה דומה בשתי הקבוצות (41% עם Canakinumab, 42% עם Triamcinolone Acetonide), אם כי בקבוצת המטופלים ב- Canakinumab תועדה שכיחות גבוהה יותר של אירועים חמורים (4 לעומת 1). אף אחת מתופעות הלוואי לא נבעה מהטיפול התרופתי.

החוקרים היו מרוצים מאוד מהתוצאות. הם לא ציפו להשפעה כה דרמטית של הטיפול והם מאמינים כי Canakinumab עשויה לסייע בטיפול בחולים עם גאוט, שאינם יכולים לקבל טיפול בתרופות הסטנדרטיות הזמינות. עם זאת, הם מוסיפים כי לאור עלות הטיפול, קיימת מגבלה משמעותית בהוספת Canakinumab לסל האפשרויות של ריאומטולוגים בטיפול בהתלקחויות גאוט.

לאור עלות הטיפול הגבוהה והעובדה כי כבר קיימים חמש אפשרויות טיפול מוכחות NSAID, קולכיצין וסטרואידים הניתנים לתוך המפרק, לשריר או דרך הפה לא סביר שחברות ביטוח יאשרו את מתן Canakinumab, אלא במקרים בהם לחולים אין כל אפשרות טיפול אחרת.

Arthritis Rheum 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה